Action heeft vorig jaar een omzet van ruim 581 miljoen euro in België geboekt. Dat betekent een stijging van ongeveer vijftien procent voor de Nederlandse discountformule.
De winst van Action kwam uit op 10,8 miljoen euro, tegenover 9,2 miljoen een jaar eerder. De resultaten liggen volgens de retailer in lijn met de verwachtingen. De Belgische consument is intussen goed bekend met de naam en het concept van Action, staat te lezen in een toelichting. Dit jaar verwacht de discounter opnieuw een omzetgroei, maar minder sterk dan vorig jaar.
De groei komt onder meer uit de zeventien nieuwe winkels die Action vorig jaar opende bij onze zuiderburen. Dit jaar kwamen er tot nu toe al dertien nieuwe filialen bij. Ook de bestaande vestigingen behaalden meer omzet, maar volgens ceo Sander van der Laan komt het verzadigingspunt eraan. “We gaan geen driehonderd winkels openen in België, want dan zouden ze elkaar kannibaliseren”, zegt hij tegenover De Tijd. Eerder zei hij al dat het aantal vestigingen in verhouding met het aantal inwoners ongeveer vergelijkbaar zou worden met Nederland, wat zou neerkomen op een totaal van 250 winkels.
Action heeft momenteel zo’n 160 winkels in België. De discounter ziet vooral nog groeimogelijkheden in Wallonië en in de buurt van Antwerpen en Brussel. “Vandaag zijn er in Duitsland en Frankrijk meer groeimogelijkheden dan in België en Nederland”, zegt Van der Laan.
In totaal heeft Action nu 1226 vestigingen verspreid over Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Polen. Eind dit jaar moet de teller op 1325 staan. Dat zou betekenen dat dit jaar 250 nieuwe filialen worden geopend, zes meer dan in 2017.
Reacties 0