Maak kennis met de RetailRookies 2018-2019: tien innovatieve pioniers die op nieuwe manieren inspelen op consumentenbehoeften en de retail kleur geven. Begonnen op een wit vel, aan het begin van een nieuw avontuur. Vandaag aandacht voor The Dutch Weed Burger. "Eindelijk is vegan geen probleemkindje meer."
Ergens rond 2012 komt Kulsdom voor het eerst in aanraking met de zeewierteelt. Er gaat een wereld voor hem open. “Een onderzoeker van de Wageningen Universiteit nam mij mee naar een kassencomplex waarin bakken stonden met zeewier. Hij hield zijn handen onder water, kwam naar boven met de groene smurrie en zei daarbij: ‘Dit is de nieuwe eiwitbron voor de toekomst.’ Ik was meteen verkocht. Dit was hét alternatief voor vlees.”
Kokkerellen met zeewier
Tijdens een reis naar Amerika, samen met kookboekenschrijver Lisette Kreischer, ontstaat het idee voor een plantaardige burger op basis van zeewier. Samen met een veganistische kok bedenken ze de zogeheten seaweed burger. Het slaat meteen aan. “Mensen vonden het te gek.” Het concept blijft niet onopgemerkt. Eenmaal...
Maak kennis met de RetailRookies 2018-2019: tien innovatieve pioniers die op nieuwe manieren inspelen op consumentenbehoeften en de retail kleur geven. Begonnen op een wit vel, aan het begin van een nieuw avontuur. Vandaag aandacht voor The Dutch Weed Burger. "Eindelijk is vegan geen probleemkindje meer."
Ergens rond 2012 komt Kulsdom voor het eerst in aanraking met de zeewierteelt. Er gaat een wereld voor hem open. “Een onderzoeker van de Wageningen Universiteit nam mij mee naar een kassencomplex waarin bakken stonden met zeewier. Hij hield zijn handen onder water, kwam naar boven met de groene smurrie en zei daarbij: ‘Dit is de nieuwe eiwitbron voor de toekomst.’ Ik was meteen verkocht. Dit was hét alternatief voor vlees.”
Kokkerellen met zeewier
Tijdens een reis naar Amerika, samen met kookboekenschrijver Lisette Kreischer, ontstaat het idee voor een plantaardige burger op basis van zeewier. Samen met een veganistische kok bedenken ze de zogeheten seaweed burger. Het slaat meteen aan. “Mensen vonden het te gek.” Het concept blijft niet onopgemerkt. Eenmaal terug in Nederland klopt de organisatie van muziekfestival Mysteryland bij Kulsdom aan. Of ze de zeewierburger niet ook aan hun festivalbezoekers kunnen aanbieden. Het is het begin van een succesverhaal genaamd The Dutch Weed Burger.
Oplossing
Kulsdom: “Mijn doel is altijd geweest om mensen aan het denken te zetten over de keuzes die ze maken en de impact daarvan. Verandering begint met bewustwording.” Met The Dutch Weed Burger slaat hij twee vliegen in een klap. “Het draagt niet alleen bij aan bewustwording. Het biedt inspiratie, een handvat en leidt tot gedragsverandering. Het is een oplossing.”
Het concept lijkt te werken. Waar Kulsdom een paar jaar geleden nog zo’n duizend burgers verkocht, liep dit aantal het afgelopen jaar op tot 150 duizend. Zijn missie – om van plantaardig de nieuwe norm te maken en geteeld zeewier aan de voedselketen toe te voegen – is volgens hem daarmee aardig gelukt. “In restaurants zie je steeds meer plantaardige opties. Was vegan eerst een probleemkindje, nu wordt het gezien als kans. Ook in de supermarkt zie je een groeiend aantal producten met zeewier.”
Toekomst
En dus werd het deze zomer tijd om de missie te herformuleren. “Onze focus ligt op het uitbreiden van ons productportfolio en we zijn druk bezig om meer belangstelling van de horeca op te wekken. We willen ook het waardendebat over de herinrichting van de voedseleconomie naar een hoger plan krijgen. De ecosystemen staan onder druk, we moeten iets doen.”
En of dat nog niet genoeg is, onderzoekt hij of de burgers ook elders dan in The Dutch Weed Burger Joint in Amsterdam verkocht kunnen worden. “Veel details kan ik er niet over kwijt. De gesprekken met een retailer lopen net. Maar het kan heel goed zijn dat je over een tijdje door een speciaalzaak loopt en onze burger uit het schap vist.”
Lees alle tien de verhalen van de RetailRookies in het septembernummer van RetailTrends. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Alle RetailRookies komen ook voorbij op RetailTrends.nl.