Veel winkels maken zich nog steeds schuldig aan nepaanbiedingen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
Winkeliers suggereren hoge kortingen met van-voorprijzen, maar hebben de doorgestreepte 'van-prijzen' nooit gerekend. Hiermee overtreden zij de wet. Daarin staat dat deze daadwerkelijk voorafgaand aan de aanbieding gerekend moeten zijn. Volgens toezichthouder Autoriteit Consument & Markt moeten de prijzen zelfs minimaal drie maanden voorafgaand aan de aanbieding gecommuniceerd zijn.
De bedrijven geven een te hoge 'van-prijs' aan, waarmee ze een hogere korting suggereren. Vooral webwinkels blijken hiermee veelvuldig in de fout te gaan. Ook drogisterijen adverteren regelmatig met onwerkelijke stuntprijzen. Bij de onderzochte bouw- en supermarkten werden geen opvallende prijswijzigingen ontdekt. De meeste winkels beloven beterschap en zullen hun website aanpassen.
In 2013 en 2014 deed de Consumentenbond ook al onderzoek naar deze manier van adverteren. Enkele bedrijven die toen ook al werden opgemerkt, blijken er niet van te hebben geleerd en zijn wederom betrapt.
Reacties 0