Scotch & Soda heeft het afgelopen boekjaar een winst van negen ton behaald. Dat blijkt uit de jaarrekening over de twaalf maanden tot en met afgelopen mei. Een jaar eerder stond er nog een verlies van 5,4 miljoen euro in de boeken.
De Nederlandse modeketen zag zijn omzet met één procent oplopen naar 338,9 miljoen euro. Vooral de eigen retailomzet zit flink in de lift, met een stijging van 90,7 naar 105,2 miljoen euro. Scotch & Soda sloot het boekjaar af met 225 winkels, negentien meer dan een jaar eerder. Het bedrijf heeft 120 winkels in eigen beheer.
De retail is inmiddels goed voor 31 procent van de totale omzet, tegenover 27 procent een jaar eerder. Het belang van e-commerce, waarmee 46,8 miljoen euro omzet is geboekt, is gegroeid van twaalf naar veertien procent. Daartegenover staat dat de omzet uit de groothandel terugliep van 203,7 naar 186,9 miljoen euro. Scotch & Soda verwacht dat retail en e-commerce dit jaar voor het eerst samen goed zijn voor meer dan de helft van de totale omzet.
Franchisers zijn nog goed voor acht procent van de omzet. Scotch & Soda heeft dit jaar de franchisewinkels in de Verenigde Staten in eigen beheer genomen, nadat vorig jaar al de winkels in Canada en Scandinavië werden gekocht. Verder is onlangs de eerste schoenencollectie gelanceerd.
Scotch & Soda is eigendom van investeringsmaatschappij Sun Capital. De Amerikaanse eigenaar, die zeven jaar terug zo’n 350 miljoen euro betaalde, zou het modebedrijf onlangs in de etalage hebben gezet.
Reacties 0