H&M beschikt over een pilotwinkel in Stockholm waar nieuwe concepten worden getest. De winkel in de Zweedse hoofdstad heeft onder meer een kleiner aanbod aan kleding, waardoor er meer ruimte is op de schappen. Ook wordt er koffie geschonken en worden er evenementen georganiseerd, meldt persbureau Reuters.

De winkelinrichting en het assortiment zouden gericht zijn op lokale, welgestelde klanten. Waar H&M in zijn winkels nu nog een relatief gestandaardiseerd aanbod heeft, wordt daarbij ook gekeken naar lokale behoeften. “We moeten het hele kwaliteitsniveau verhogen, door het aantal items terug te dringen en de goederen beter te presenteren”, aldus topman Karl-Johan Persson. De uitdaging is volgens hem om ‘meer te verkopen met minder, en dat op een kostenefficiënte manier’.

H&M kampt al ruim twee jaar met een stagnerende omzet en winst. In het derde kwartaal is de omzet weer met negen procent gestegen naar 55,8 miljard Zweedse kroon (5,4 miljard euro). Daartegenover staat dat de winst in de maanden juni tot en met augustus terugviel van 3,8 naar drie miljard kroon.

In Nederland is er sprake van enig omzetherstel. Waar in het eerste halfjaar nog sprake was van een daling van drie procent in lokale valuta, werd in het derde kwartaal juist een plus van drie procent genoteerd. Gerekend in Zweedse kronen liep de omzet zelfs met negen procent op naar twee miljard. H&M heeft wereldwijd ruim 4.800 winkels, waaronder 143 in Nederland.