Modemerk Filippa K wil zijn verhuurconcept uitrollen naar meerdere vestigingen. “Consumenten hechten steeds minder waarde aan bezit, dus we zien leasen als een groot onderdeel van onze toekomst”, zegt retail director Europe Cor de Haan in het oktobernummer van RetailTrends.
Momenteel is het leaseprogramma in een aantal winkels wereldwijd beschikbaar, waaronder in de vestiging aan de Amsterdamse Utrechtsestraat. Het is een van de initiatieven waarmee het Zweedse fashionlabel zijn activiteiten wil verduurzamen. Verder beantwoordt Filippa K onder meer vragen via de chat over welke kledingstukken het best in een garderobe passen. Dat moet de kans op een miskoop – en een kledingstuk dat vervolgens ongedragen in de kast ligt – verkleinen. “We hebben een verantwoordelijkheid om onze klanten op te voeden om betere keuzes te maken en hun bewustzijn over dit thema te vergroten”, zegt De Haan.
Filippa K wil uiteindelijk naar kleding met een minimale negatieve impact op het milieu en onderdeel zijn van de circulaire economie. Dat doet het merk zo holistisch mogelijk, vertelt De Haan. “Het zit in elk aspect van ons label, van de productie tot aan de winkelvloer.” In 2030 moet bijvoorbeeld al het gebruikte materiaal recyclebaar of biologisch afbreekbaar zijn, van de stof tot de voering en de draad.
Filippa K opende eind vorig jaar zijn vierde vestiging in Amsterdam. In totaal bestaat het winkelbestand uit vijftig winkels en zestig shop-in-shops, verdeeld over meer dan vijftig markten. Het modemerk opent binnenkort een 'winkel annex studio' in Londen en wil via partnerships de stap maken naar de Verenigde Staten.
Lees in het oktobernummer van RetailTrends meer over de missie van Filippa K, en waarom het modemerk bijvoorbeeld nooit een sustainability-afdeling zal oprichten. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.
Reacties 0