Hornbach heeft zijn Nederlandse aandeel in de totale omzet in het afgelopen jaar opnieuw opgevoerd. Het totale aandeel van de acht buitenlandse markten is opgelopen van 46,3 naar 47,8 procent, meldt het bouwmarktbedrijf bij zijn halfjaarcijfers.
De groepsomzet groeide op jaarbasis met 3,5 procent tot 2,39 miljard euro. In het eerste halfjaar van het vorige boekjaar liep de omzet nog met 5,4 procent op. Verder zag Hornbach zijn bedrijfsresultaat (ebit) met 8,6 procent dalen tot 160,7 miljoen euro. De winst kwam uit op 119,7 miljoen euro, een daling van 7,7 procent. Het concern liet bij de bekendmaking van zijn kwartaalcijfers al weten dat de late start van de lente de winstgevendheid drukte.
De omzet in de acht buitenlandse markten groeide met 6,8 procent opnieuw beduidend harder dan in de thuismarkt, waar de omzet vrijwel stabiel bleef. Ook de internationale groei is wat afgezwakt ten opzichte van een jaar geleden. Hornbach opende in de eerste helft van dit jaar twee nieuwe bouwmarkten met tuincentrum, waaronder een in Zwolle.
Hornbach is tevreden over de omzetontwikkeling in Nederland, zegt algemeen directeur Evert de Goede zonder precieze cijfers bekend te maken. “Ondanks de extreme weersomstandigheden, met een ijzige lente en hele warme zomer, zagen wij de omzet wederom met dubbele cijfers groeien.” De retailer opent volgend jaar een vestiging in Duiven, terwijl ook Apeldoorn, Enschede en Nijmegen nog op de planning staan.
Reacties 0