Alibaba zoekt de groei in eigen land hoofdzakelijk via 'Taobao-dorpen', waar iedereen zowel als koper als verkoper kan profiteren van e-commerce. Het aantal van deze webwinkeldorpen moet in de komende twee jaar meer dan verdubbelen, zo staat te lezen in het oktobernummer van RetailTrends.
Om in aanmerking te komen voor de titel van Taobao-dorp, moet een plaats onderdeel zijn van een plattelandsregio en opgeteld minimaal tien miljoen renminbi (anderhalf miljoen euro) aan omzet halen uit e-commerce. Verder moet het aantal actieve webwinkels boven de honderd liggen of moet tien procent van de huishoudens een webwinkel hebben. In 2013 waren er nog maar twintig Taobao-dorpen, vorig jaar ruim tweeduizend en voor 2020 wordt gerekend op meer dan vijfduizend e-commercedorpen.
De Taobao-dorpen spelen een grote rol in Alibaba’s verovering van marktaandeel in China. De eerste serie ligt vooral in gebieden die van oudsher op de kaart staan als kleine handelsnaties binnen het Chinese keizerrijk. De volgende stap is om verder de binnenlanden in te trekken, richting het minder toegankelijke westelijke deel van China. Alibaba wil zijn marktmacht versterken door naar plekken te gaan waar Taobao een noviteit is en dorpsbewoners toegang te geven tot producten die ze anders niet kunnen krijgen.
Voor boeren heeft Alibaba inmiddels Tabobao Platteland geïntroduceerd, een manier voor fruittelers en groentekwekers om hun producten via Alibaba naar de consument te brengen. Het e-commerceplatform dekt volgens Alibaba inmiddels zevenhonderd Chinese plattelandsregio’s af, samen goed voor dertigduizend servicepunten. In 2020 moeten dat er honderdduizend zijn, waarbij Alibaba ook buiten China kijkt.
In het oktobernummer van RetailTrends neemt onze China-correspondent een kijkje in een Taobao-dorp. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.
jeffry KUPERUS 10 okt, 12:26