IKEA groeit in Nederland iets minder hard

IKEA groeit in Nederland iets minder hard

IKEA haalde afgelopen boekjaar in Nederland een omzetgroei van bijna drie procent. De komende jaren wil de Zweedse keten uitbreiden naar elf nieuwe landen. Met de uitbreiding hoopt de meubelgigant in 2025 zo’n drie miljard klanten te trekken. 

De omzet van de meubelretailer steeg in het afgelopen boekjaar, dat afliep in augustus, met 4,5 procent. In totaal bedroeg de omzet 38,8 miljard euro. Ook in Nederland boekte IKEA meer omzet. Met ruim 1,2 miljard euro werd een omzetgroei van 2,8 procent gerealiseerd. Deze stijging is grotendeels te herleiden naar de online verkoop. Lena Herder, country retail manager van IKEA Nederland, laat weten het vizier het komende jaar te richten op onder meer het verkorten van levertijden en het verlagen van bezorgkosten.

IKEA groeide vorig jaar in Nederland iets minder hard dan wereldwijd. Een jaar eerder groeide de woonwinkelketen in ons land juist nog bovengemiddeld. IKEA behaalde toen 4,3 procent omzetgroei in Nederland en was goed voor 53,5 miljoen euro winst

Via een nieuwe franchisenemer breidt IKEA de komende jaren voor het eerst zijn diensten uit naar de Zuid-Amerikaanse markt. Eind 2020 moet de eerste winkel in de Chileense hoofdstad Santiago een feit zijn. Binnen enkele jaren hoopt de meubelreus filialen te openen in Chili, Colombia en Peru. Verder staan vestigingen in Mexico en Puerto Rico op de planning voor Zuid-Amerika.

Oman, Macau en de Filippijnen kunnen ook een blauw-geel woonwarenhuis verwachten. Binnen Europa heeft IKEA uitbreidingsplannen naar Estland, Luxemburg en Oekraïne. Topman Torbjörn Lööf van Inter Ikea Group wil zich verder focussen op de online verkoop en het openen van kleinere winkels in grote steden. 

Voor het boekjaar 2019 staan vijftien winkelopeningen gepland. Daar valt ook de in september geopende vestiging in Bahrein onder. 

RetailTrends