Eén op de acht winkeliers heeft wel eens te maken gehad met cybercriminaliteit. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar TNS onder winkeliers in opdracht van Detailhandel Nederland.
Gemiddeld komt de schade voor winkeliers op bijna 54 duizend euro neer. Er zijn echter uitschieters waar de schadepost meer dan een kwart miljoen bedraagt. Daar zijn onder meer herstelkosten, omzetverlies en kosten voor extra beveiligingsmaatregelen bij ingecalculeerd.
Bijna de helft van alle cybercrime in retail bestaat uit phishing, waarbij oplichters online gegevens proberen te achterhalen via e-mail. Veel retailers schatten de risico’s van cybercriminaliteit echter te laag in en beschermen zich enkel tegen malafide software met een virusscanner. Een op de drie winkeliers is er niet van op de hoogte hoe zij zichzelf kunnen beschermen. Slechts veertig procent heeft een beschermd wifi-wachtwoord en 39 procent maakt dagelijks back-ups.
Vooral kleinere winkeliers hebben cyberbescherming niet hoog op de prioriteitenlijst. Detailhandel Nederland is geschrokken van deze uitkomsten en pleit voor een betere voorlichting. “Ze worden steeds meer afhankelijk van online toepassingen, zoals kassasystemen en beveiliging. We zullen dan ook de komende periode inzetten op werkbare oplossingen om cybercrime te voorkomen”, aldus secretaris winkelcriminaliteit Bert van Steeg van Detailhandel Nederland.
Reacties 0