Retailers met fysieke winkels trekken meer online bezoekers en nieuwe klanten en verhogen hun merkbewustzijn in de omgeving. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van brancheorganisatie ICSC, waarvoor onder meer ruim achthonderd winkelopeningen- en sluitingen zijn geanalyseerd.

De opening van een fysieke winkel leidt gemiddeld tot 37 procent meer verkeer naar de website van een retailer. Bovendien neemt zijn aandeel in de online traffic in het bewuste marktgebied met gemiddeld 27 procent toe. Als een winkel sluit, zakt het webverkeer juist in.

Uit de studie blijkt dat fysieke winkels ook de perceptie van de consument stimuleren. Zo nemen klanten in gebieden waar nieuwe retailers winkels hebben, die merken in 69 procent van de gevallen in overweging. Over het algemeen ligt dat percentage op 51 procent.

Het onderzoek met de naam ‘Halo Effect’ bevestigt het vermoeden dat er een directe en positieve relatie is tussen een fysieke en digitale aanwezigheid, stelt ceo Tom McGee van ICSC. “We zien nu een retailrenaissance omdat zowel nieuwe als gevestigde retailers investeren in hun winkels en hun fysieke aanwezigheid nieuw leven inblazen.”