Van Lieshout Textiel heeft een rechtszaak gewonnen die door het Japanse sportmerk Asics was aangespannen. Het Brabantse kledingbedrijf gebruikt een beeldmerk dat te veel op die van Asics zou lijken, maar daar gaat het Europese Gerecht niet in mee.
Van Lieshout vroeg in 2013 een Europese merkregistratie aan voor het logo van zijn kledingmerk Crosshatch. Het logo bestaat uit vier elkaar kruisende lijnen, net als bij Asics. Het grote sportmerk kwam daar al twee keer eerder tevergeefs tegen in verzet bij het Europese merkenbureau.
Het Gerecht oordeelt nu dat het merk van Crosshatch vooral op een gekantelde hashtag lijkt, waar het logo van Asics in beweging lijkt te zijn door gekromde lijnen. De consument zou geen verband leggen tussen beide merken, waardoor er volgens het Gerecht van merkinbreuk geen sprake is.
Na vijf jaar lijkt er daarmee een einde te komen aan de juridische strijd. Asics kan er nog voor kiezen om naar het Europese Hof van Justitie te stappen, maar alleen met klachten over het rechtsproces. “Op een gegeven moment moet de kant met de grotere portemonnee snappen dat het geen zin meer heeft”, zegt eigenaar Luc Huiberts van Van Lieshout Textiel in het Brabants Dagblad.
Reacties 0