Consumentenbond pleit voor nieuw 'vinkje'

Consumentenbond pleit voor nieuw 'vinkje'

De Consumentenbond wil dat er snel een alternatief komt voor het ‘Ik kies bewust'-vinkje. Uit onderzoek blijkt dat veel consumenten behoefte hebben aan een logo voor gezonde keuzes. 

Vanaf vrijdag mag het omstreden vinkje niet meer gebruikt worden door fabrikanten. Het werd ooit geïntroduceerd om betere keuzes binnen een productgroep aan te geven. Volgens de Consumentenbond werkte het logo echter averechts. De bond is dan ook blij dat het logo verdwijnt, maar dringt wel aan op een alternatief.

Consumenten willen een duidelijk logo dat het kiezen makkelijker maakt. De bond oppert een logo met verkeerslichtkleuren op de voorkant van een verpakking. Het beeldmerk zou dan op gezonde en ongezonde producten worden geplaatst. De ontwikkeling van een dergelijk logo moet wel onafhankelijk van het bedrijfsleven gebeuren.  

Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, hoopt op een voortvarende aanpak van het ministerie van Volksgezondheid. Hij roept de overheid op om met een ‘evenwichtig, onafhankelijk en begrijpelijk voedselkeuzelogo’ te komen. Het Voedingscentrum ontwikkelde op kosten van het ministerie de 'kies is gezond'-app. Daarmee kan de consument producten scannen en checken of ze in de 'schijf van vijf' passen. Ook toont het welke hoeveelheden suiker en zout een product bevat. 

Reacties 1


Erwin Verbruggen 22 okt, 17:52

"een voortvarende aanpak van het ministerie van Volksgezondheid." Dream on!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!