Franchiser krijgt gelijk: Bart Smit lijkt te veel op Intertoys

Franchiser krijgt gelijk: Bart Smit lijkt te veel op Intertoys

Een franchisenemer van Intertoys heeft met succes een kort geding aangespannen tegen het moederbedrijf. De winkel van Bart Smit in Amstelveen lijkt te veel op de Intertoys-formule, waardoor het concurrentieverbod in de overeenkomst met de lokale ondernemer wordt geschonden. Dat oordeelt de rechtbank Noord-Holland.

De rechtszaak was oorspronkelijk door drie franchisenemers aangespannen, om te voorkomen dat in totaal vijf winkels van Bart Smit in hun regio worden omgevormd naar Intertoys. De ondernemers uit Purmerend en Den Bosch hebben echter in de tussentijd met Intertoys een regeling getroffen. De gevraagde prijs van de franchisenemer uit Amstelveen is volgens het speelgoedconcern te hoog.

Hoewel Intertoys na een eerder verloren rechtszaak beloofde niet door te gaan met de ombouw van Bart Smit-winkels in overlapgebieden, zijn er volgens de ondernemer wel degelijk veranderingen doorgevoerd. Alleen de naam en kleurstelling zou nog anders zijn, maar qua producten en prijsstelling zou het filiaal van Bart Smit in Amstelveen sterk op de Intertoys-formule lijken. 

De franchisenemer klaagt verder over leveringsproblemen, waarbij producten die in de reclamefolder van Intertoys staan niet voor franchisenemers te bestellen zijn, maar wel in de nabijgelegen winkels van Bart Smit liggen. Ook zouden de inkoopprijzen van andere producten te hoog zijn en is het eigen managementteam van Bart Smit verdwenen. Volgens Intertoys komt dat laatste doordat ‘mensen die in dat team werkzaam waren hun ontslag niet hebben afgewacht, maar zelf het besluit hebben genomen om een andere baan te aanvaarden’. Bart Smit is volgens de rechter inmiddels ‘niet meer dan een sterfhuis’.

De voorzieningenrechter verbiedt Intertoys onder meer om verwijzingen naar zijn formule aan te brengen in de Bart Smit in Amstelveen en die winkel vanuit Intertoys te ondersteunen op het gebied van inkoop en marketing. Ook mogen producten met het label ‘Als eerste bij Intertoys’ niet bij Bart Smit te koop zijn tijdens de looptijd van de folder en wordt het speelgoedconcern opgedragen om de franchisenemer niet slechter te beleveren dan de winkel van Bart Smit.

Toenmalig eigenaar Blokker Holding maakte ruim twee jaar terug bekend te stoppen met de formule Bart Smit. Door de ombouw worden 22 franchisegebieden met in totaal 35 winkels van Bart Smit geraakt. Met vijf franchisenemers heeft Intertoys, dat tegenwoordig eigendom is van de Britse investeerder Alteri, nog geen maatwerkoplossing geregeld of schriftelijk vastgelegd. Er zijn nog acht winkels van Bart Smit in Nederland over.

Reacties

Nog 9 over!

Geplaatst door Patrick de Keijzer op 20 oktober 2018 om 16:52

Dit mag misschien een overwinning zijn voor die 5 resterende Bart Smit filialen, maar deze ondernemers zouden zich eens sterk moeten afvragen wat ze hiermee willen bereiken. Intertoys en Bart Smit waren altijd al van dezelfde firma (Blokker Holding), de verschillen tussen beide formules waren te verwaarlozen en de 'concurrent' in die regio zat er sowieso al, met een ander ensigne weliswaar.

Dit is gewoon moeilijk doen om moeilijk te doen, sluit een nieuwe overeenkomst af en kom samen tot een goede compensatieregeling óf stap over op een andere formule.

Geplaatst door Seb Seb op 22 oktober 2018 om 11:24

Laatste nieuws









RetailTrends