Groei Nederlandse en Europese webwinkels gaat gelijk op

Groei Nederlandse en Europese webwinkels gaat gelijk op

Nederlandse consumenten kochten in het tweede kwartaal voor ongeveer 455 miljoen euro bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is een groei van bijna achttien procent ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers van het CBS.

De verkopen van in Nederland gevestigde webwinkels lagen in het tweede kwartaal negentien procent hoger dan een jaar eerder. Bij pure webwinkels bedroeg de groei veertien procent, terwijl multichannelers online 26 procent meer omzet boekten. De totale omzet van de Nederlandse detailhandel groeide in het tweede kwartaal met ruim vier procent.

In vier jaar tijd zijn de verkopen van Europese webwinkels aan Nederlandse consumenten meer dan verdubbeld. Kleinere webwinkels zijn echter niet meegenomen in het onderzoek, waardoor de totale bestedingen van Europese webshops worden onderschat.

Het omzetaandeel van  Europese webwinkels is relatief klein. In 2017 ging het om nog geen twee procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. Worden webshops buiten Europa ook meegerekend, dan gaven Nederlandse consumenten vorig jaar 817 miljoen euro online uit in het buitenland, zo becijferde GfK eerder. Chinese webwinkels nemen dertig procent van die bestedingen voor hun rekening.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!