Van de consumenten tussen achttien en 24 jaar koopt 88 procent een of meerdere cadeaus voor de feestdagen. Ook doet deze groep dat het vaakst van alle generaties in zowel fysieke als online winkels, blijkt uit onderzoek van Trusted Shops onder duizend consumenten.
Over het geheel ligt het percentage consumenten dat rond de feestdagen online en fysieke winkels combineert op 56 procent, maar bij generatie Z is dat 72 procent. De redenen om online te shoppen verschilt bij deze groep ook van andere generaties. Bij oudere doelgroepen is de voornaamste reden eenvoudig prijzen vergelijken, maar voor 63 procent van de generatie Z’ers is dit het grote aanbod. De belangrijkste redenen om offline te shoppen zijn voor alle generaties hetzelfde, namelijk de mogelijkheid om cadeaus in het echt te zien en voelen, de gezelligheid in de stad en om te voorkomen dat er iets misgaat bij de bezorging.
Het onderzoek laat volgens Trusted Shops zien dat webshops nog veel te winnen hebben als het gaat om generatie Z. Etailers kunnen er niet van uitgaan dat ze hun marketing alleen voor de oudere doelgroep moeten inzetten, omdat de jongere generatie toch al online shopt, stelt countrymanager Benelux Tim Heinen. “Voor de decemberfeestdagen doen webshops er goed aan om ervoor te zorgen dat ze een zo breed mogelijk aanbod hebben en dit ook duidelijk in hun decembercampagnes naar voren laten komen.”
Reacties 0