Uitkomsten van oogmetingen bij opticiens leveren sterk wisselende uitkomsten op. Uit een praktijktest van de Consumentenbond blijkt geen enkele optiekketen boven de rest uit te steken.
De bond stuurde twintig proefpersonen naar Eyelove, Eye Wish, Hans Anders, Pearle, Specsavers en zelfstandige opticiens om een oogmeting af te nemen. Elke keten heeft een oogmeting die sterk verschilt met de overige metingen bij dezelfde proefpersoon.
Volgens de Consumentenbond komen de beste resultaten bij de ketens Eye Wish en Specsavers vandaan. Relatieve nieuwkomer op de markt Eyelove levert de slechtste prestatie. Jan Roelof Polling, docent orthopedie van de Hogeschool Utrecht en mede-beoordelaar in het onderzoek, vindt het niet vreemd dat deze keten onderaan is geëindigd. De opticien heeft voor het merendeel vestigingen in drogisterijen en medewerkers meten enkel de brilsterkte op met een autorefractor. Volgens Polling is deze methode niet voldoende voor een volledige meting.
Ook is het proefpanel het minst te spreken over de klantervaring bij Eyelove. De volledigheid van de meting, de deskundigheid van de medewerkers en de genomen tijd werden door de panelleden negatief beoordeeld. Eyelove-medewerkers vroegen daarnaast ook niet naar gezondheidsproblemen terwijl dat bij andere opticiens wel gebeurde.
De bond relativeert de uitslag enigszins door te stellen dat het meten van ogen geen exacte wetenschap is. Uitkomsten worden beïnvloed door ‘het tijdstip van de dag en een verkoudheid of vermoeidheid van de klant.’
Manasse Walhout 8 jul, 20:04
marcel de heus 23 nov, 19:46
Peter Jansen 30 okt, 13:40