'Oudste weidewinkel van Nederland' wil weer groeien

'Oudste weidewinkel van Nederland' wil weer groeien

Winkelcentrum Maxis Muiden is vorige week gewisseld van eigenaar. Het Amsterdamse Cairn Real Estate ziet mogelijkheden om het krimpende perifere centrum nieuw leven in te blazen, zegt een woordvoerder tegen Het Parool.

Het winkelcentrum langs de A1 is door Cairn samen met het Amerikaanse Angelo Gordon voor 62 miljoen euro overgenomen van Highbrook. Maxis kampt al jaren met dalende bezoekersaantallen. Vijftien jaar geleden kwamen er nog zestigduizend bezoekers per week, nu nog dertigduizend. Bovendien daalde de omzet in de afgelopen zeven jaar van 84 naar zo’n 63 miljoen euro.

Cairn zegt Maxis te hebben overgenomen voor de lange termijn en noemt het een ‘interessante locatie die haar bestaansrecht al decennia bewijst’. “We zien het veel breder dan het belang voor de regio Amsterdam.” Momenteel wordt 44 procent van de boodschappen en dertig procent van de andere aankopen bij Maxis door Amsterdammers gedaan. Het complex kan verder worden uitgebreid, maar of dat gebeurt is volgens de woordvoerder nog niet zeker.

Koninklijke Bijenkorf Beheer opende Maxis in 1974 als hypermarkt, waarmee de locatie bekendheid kreeg als de ‘eerste weidewinkel van Nederland’. Later werd het een reguliere supermarkt en sinds 2001 is het centrum verdeeld onder verschillende formules. In totaal zijn er 25 winkels gevestigd, waaronder Albert Heijn XL, Blokker, HEMA en Lidl.

Reacties 1


Peter Jansen 5 nov, 14:25

Volgens mij heeft KBB Maxis pas in de jaren tachtig overgenomen en was het er voor van de SHV.
Daardoor konden van die mooie aanbiedingen worden gedaan, op het allerlaatste ogenblik als de klant pas in de winkel was.

Maxis Muiden heeft last van een weg achter zich die is afgesloten door en dankzij de gemeente. Daardoor blijven vele klanten weg.

Maar goed de Maxis mis ik nog steeds, Net zoals de andere Maxis/Berko in Ede. Fijne winkels waren dat.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!