Groei Primark zwakt flink af, winstgevendheid omhoog

Groei Primark zwakt flink af, winstgevendheid omhoog

Primark heeft zijn totale omzet in het afgelopen boekjaar met zes procent zien toenemen. Die groei is volledig afkomstig van de vijftien nieuw geopende winkels, blijkt uit het jaarverslag van moederconcern Associated British Foods.

De omzet van Primark kwam uit op bijna 7,5 miljard pond (8,6 miljard euro). De like-for-like omzet liep juist met 2,1 procent terug. In de eerste helft van het jaar groeiden de vergelijkbare verkopen nog, maar na de zomer zakten die in. In de eurozone daalden de like-for-like verkopen met 4,7 procent, wat volgens de kledingketen grotendeels te wijten is aan het warme weer. In het vorige boekjaar was Primark nog goed voor bijna twintig procent meer omzet en een procent like-for-like groei.  

Primark heeft zijn operationele winstmarge weten te verbeteren van 10,4 naar 11,3 procent. De operationele winst kwam uit op 843 miljoen pond (967 miljoen euro), een plus van vijftien procent. 

Primark sloot het boekjaar af met 360 vestigingen, goed voor 14.8 miljoen vierkante meter. Duitsland kreeg er met een groei van 22 naar 27 winkels de meeste filialen bij. In Nederland opende Primark in Tilburg zijn negentiende vestiging.

De modeketen laat weten in het volgende boekjaar meer dan een miljoen vierkante meter aan winkelruimte te willen toevoegen. Vooral Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk krijgen er veel nieuwe vestigingen bij. Daarnaast breidt Primark uit naar Slovenië, de twaalfde markt voor de retailer.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!