Action heeft de afgelopen twaalf maanden problemen gehad met de productbeschikbaarheid en prestaties van zijn distributiecentra. Vooral in Frankrijk hapert het logistieke apparaat. Dat blijkt uit een toelichting van topman Simon Borrows van eigenaar 3i op de halfjaarresultaten van de investeringsmaatschappij.
De problemen hebben de like-for-like omzet in een aantal van de doorgaans meest winstgevende winkels van Action onder druk gezet. In de drie grootste markten – Nederland, Duitsland en Frankrijk – komt de vergelijkbare omzetgroei tot eind september uit op drie procent. Over heel 2017 rapporteerde Action een gemiddelde like-for-like groei van 5,3 procent in alle markten.
Om ervoor te zorgen dat de Franse winkels de traditionele piek in december aankunnen, zijn zo’n twintig winkelopeningen uitgesteld van het laatste kwartaal van 2018 naar begin volgend jaar. Daardoor komt het totaal aantal winkelopeningen dit jaar naar verwachting uit op 230, tegenover 244 een jaar eerder. Action spreekt jaarlijks de ambitie uit om meer nieuwe winkels te openen dan een jaar eerder.
Het management focust zich volgens Borrows nu op het creëren van een ‘veerkrachtigere supplychain’, om de logistieke pijn te verzachten en verdere groei te ondersteunen. Er zijn nu vijf distributiecentra operationeel. Daar komen er volgend jaar drie bij, gevolgd door nog eens drie in de volgende achttien maanden. Dankzij deze investeringen kan Action meer winkels openen in Frankrijk, Duitsland, Polen, Oostenrijk en nieuwe landen, stelt hij. Action telde eind september 1.235 winkels in zeven landen.
Wilma Van Wanrooy 17 nov, 14:15