Supermarkten in heel Europa moeten vechten voor elke euro omzet. Albert Heijn, de zelfvoldane luxesupermarkt van weleer, is niet meer en heeft zich getransformeerd tot prijsvechter. Het management is door de opkomst van de Duitse discounters Aldi en Lidl wakker geschud. Nu zit AH in het middensegment en niet zonder succes. De omzet steeg in het laatste kwartaal met 6,5 procent en het marktaandeel groeit.
In heel Europa spelen soortgelijke ontwikkelingen, waarbij de supermarkten het allemaal moeten hebben van blijvend lage prijzen. De economische tegenwind zorgt ervoor dat consumenten goed letten op hun uitgaven.
De rekening van de strijd leggen de meeste supers bij hun leveranciers. Die worden verplicht mee te betalen aan de prijsoorlog. De Unilevers en Procter & Gambles moeten hier wel mee accoord gaan omdat de supermarkt hun grootste afzetkanaal is. De druk wordt verder opgevoerd door de massale introductie van producten onder het huismerk. Er is meer marge voor de super en de prijsbewuste consument let steeds meer op kwaliteit. De afwezigheid van een A-merklogo zal de consument niet interesseren.
Kwaliteit boven A-merklogo
Gepubliceerd op 13 januari 2006 om 00:00
Reacties 0