Webshops denken met Kerst harder te groeien dan met Sinterklaas

Webshops denken met Kerst harder te groeien dan met Sinterklaas

Nederlandse webwinkels verwachten dit jaar in aanloop naar Sinterklaas 25 tot dertig procent meer omzet te boeken dan normaal. Dat is ongeveer dezelfde groei als een jaar eerder, concludeert Thuiswinkel.org uit onderzoek onder zijn leden.

Consumenten beginnen ook dit jaar vroeg met hun aankopen voor de feestdagen, stelt directeur Wijnand Jongen. Dat komt volgens hem doordat events als Singles’ Day, Black Friday en Cyber Monday aan populariteit winnen. “De feestdagen beperken zich inmiddels dus niet meer tot de traditionele dagen in december.”

Leden van de belangenvereniging denken dat hun omzet op Black Friday en Cyber Monday ruim twintig procent hoger ligt dan tijdens een reguliere week. De grootste groei verwachten ze van de online bestedingen aan Kerst, die voor ruim dertig procent meer omzet moeten zorgen in vergelijking met een normale week.

Thuiswinkel.org verwacht dat de absolute bestedingen rond de feestdagen ‘weer een stuk hoger komen te liggen dan voorgaand jaar’. Over heel 2018 wordt een online omzet van ruim 25 miljard euro verwacht, elf procent meer dan een jaar eerder. Vorig jaar stopte de teller op 22,5 miljard euro, waarvan 12,7 miljard werd besteed aan producten.

RetailTrends