IKEA verkozen tot meest inspirerende bedrijf, bol.com in top vijf

IKEA verkozen tot meest inspirerende bedrijf, bol.com in top vijf

IKEA is voor het tweede jaar op rij verkozen tot ‘het meest inspirerende bedrijf van Nederland’. Bol.com is op de vijfde plek het hoogst genoteerde Nederlandse bedrijf in de jaarlijkse lijst van adviesbureau Synergie, waarvoor ruim twee duizend consumenten 75 genomineerden hebben beoordeeld op visie, organisatie, product en relatie. 

Achter IKEA staan Tesla en Apple op respectievelijk de tweede en derde plaats. De top vijf van retailers wordt, achter IKEA, Apple en bol.com, gecompleteerd door Rituals en Dille & Kamille. Opvallende nieuwkomers in de top veertig zijn Fairtrade Original, dat zich vernieuwde van keurmerk naar foodmerk, en De Vegetarische Slager. Ook The Body Shop heeft zich in de top veertig genesteld. Dille & Kamille en Picnic behoren tot de snelste stijgers.

Met name merken die een actieve rol claimen in het verbeteren van de samenleving scoren goed. Ook lijkt duurzaamheid dit jaar zwaarder te wegen dan ooit tevoren. Merken die zich vooral richten op de directe beleving van hun producten en niet zozeer op de klantbeleving verliezen de meeste inspiratiewaarde, concludeert het adviesbureau. 

Dit jaar was het centrale thema Business for Good: de ambitie om vanuit organisaties de wereld positief te veranderen. IKEA is daar een schoolvoorbeeld van, stelt Jelmer van der Meulen, consumenten- en organisatiepsycholoog en partner bij Synergie. “Ze bewijzen dat duurzaamheid geen effect hoeft te hebben op de prijs of design.”
 

RetailTrends