'Black Friday heeft zelden een positief effect voor retailers'

'Black Friday heeft zelden een positief effect voor retailers'

Voor het merendeel van de retailers is het geen goed idee om deel te nemen aan koopjesdag Black Friday. Dat stelt kredietbeoordelaar Moody’s, dat waarschuwt voor de negatieve effecten op de marges.

Black Friday haalt voornamelijk aankopen die consumenten anders voor Kerst zouden doen naar voren, stelt Moody’s. Diezelfde producten worden dan met lagere marges verkocht. Daardoor is het shopevent verliesgevend voor de Europese retailsector als geheel en ‘zelden positief voor individuele bedrijven’, stelt senior credit officer David Beadle van Moody’s. 

Alleen slimme retailers met een doordachte strategie, inclusief specifieke maatregelen om de marges te beschermen, zouden volgens Beadle moeten meedoen. “Anderen hebben besloten dat hun algehele winstgevendheid en merkwaarden beter worden gediend door deelname volledig te vermijden.” Na verloop van tijd zullen consumenten volgens de kredietbeoordelaar bovendien steeds meer gaan beseffen dat echte koopjes op Black Friday een zeldzaamheid zijn.

In Nederland liet onder meer Dille & Kamille weten Black Friday bewust te vermijden. In plaats van korting te geven, doneert de winkelketen vrijdag een euro voor iedere online aankoop aan het goede doel.

Ruim een kwart van de Nederlandse consumenten gaat tijdens Black Friday op zoek naar koopjes, blijkt uit onderzoek van Motivaction. Bij Generatie Z ligt de participatiegraad met 45 procent het hoogst, gevolgd door veertig procent onder millennials. Tegelijkertijd is ruim de helft van de ondervraagden sceptisch over de uitzonderlijkheid van de kortingen tijdens Black Friday.
 

Reacties 3


filip VDB 23 nov, 10:20

Stuur dit artikel maar eens door naar Cor Molenaar, want die beseft niet meer dat er ook kleine winkeliers zijn die aan al deze korting events kapot gaan, In zijn laatste video verdedigt hij de consument en niet de Retail wereld. Wij doen bewust niet mee en ook niet aan de koppelverkoop die er weer zit aan te komen in december in België. Marge moet omhoog , anders gaan we er onder uit....


Saskia Schoonhoven 23 nov, 11:25

Een slimme retailer (groot of klein) koopt enkele producten in die niet tot de standaard collectie behoren, legt die voor de reguliere prijs in de winkel enige tijd vóór Black Friday, en prijst deze artikelen uit voor een spectaculaire prijs met een acceptabele marge tijdens Black Friday, en bouwt daar zijn marketing campagne omheen. En laat de rest van de collectie zoals die al was, qua prijs. Zo doe je wel mee, lok je mensen naar winkels en/of website, bied je ook écht (speciaal daarvoor ingekochte) producten aan met een hoge korting, en gooi je niet je normale productmarges te grabbel. En grote kans dat iemand die komt voor dat spectaculaire koopje ook nog een ander artikel uit je collectie meeneemt.


Johannes Imanse 25 nov, 16:12

Ik was afgelopen vrijdag even in de Mediamarkt om me onder te dompelen in de gekte van Black Friday, hoor ik een verkoper zeggen tegen de dame die net een spiegelreflex camera in haar handen had, 'mevrouw wilt u er een uv. filter bij ter bescherming voor uw lens? Tjakka, 18 euro, 'mevrouw, heeft u al een cameratas? nee nog niet, ik laat u even onze nieuwste modellen zien, heeft u ook nog een geheugenkaart nodig voor deze camera, die zit er niet standaard bij. Ik heb deze van 64 MB in de aanbieding voor u. Heeft u ook al gedacht aan een verzekering ? Retailen is de kunst van het verleiden. . . . . . .

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!