'Feestdagenboost voor retailers pas in december echt op stoom'

'Feestdagenboost voor retailers pas in december echt op stoom'

De extra feestdagenomzet van Nederlandse retailers bedroeg in de afgelopen drie jaar gemiddeld ruim 22 procent in december. In november ging het om een kleine vier procent meer omzet, blijkt uit onderzoek van het CBS.

Van alle branches in de detailhandel weet de speelgoedbranche naar verhouding het meest te profiteren van de extra uitgaven voor de feestdagen. Zij boekte de afgelopen jaren in november en december respectievelijk 114 en 144 procent meer omzet vergeleken met de gemiddelde maandomzet in de rest van het jaar. Voor elektronicawinkels bedroeg de extra omzet de afgelopen drie jaar ruim twaalf procent in november en 38 in december. Webshops zetten respectievelijk 24 en 36 procent meer om.

Terwijl de extra feestdagenomzet in november beperkt blijft tot non-foodspelers, profiteren in de laatste maand van het jaar ook foodretailers duidelijk mee. Supermarkten verkochten de afgelopen drie jaar in december gemiddeld dertien procent meer dan in andere maanden. Voor voedingsspeciaalzaken ging het om bijna 48 procent meer omzet in de laatste maand van het jaar.

De omzet van non-foodwinkels was de afgelopen drie jaar in december een kwart hoger dan de gemiddelde omzet in de periode januari tot en met oktober. Non-foodbranches met relatief hoge extra omzetten in december zijn drogisterijen, kledingzaken, meubelwinkels en schoenenretailers. Bouwmarkten boeken nauwelijks extra omzet.

Door de extra feestdagenomzet is december voor de detailhandel de belangrijkste omzetmaand van het jaar. De laagste omzet behaalde de detailhandel de afgelopen drie jaar telkens in februari, met een gemiddelde dat zo’n dertig procent onder het niveau van december lag.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!