Esprit is contact met klant kwijt: honderden banen verdwijnen

Esprit is contact met klant kwijt: honderden banen verdwijnen

Esprit wil in een jaar tijd afscheid nemen van veertig procent van het kantoorpersoneel. Het is een van de maatregelen die ervoor moet zorgen dat de modeketen over twee à drie jaar weer breakeven draait. Dat heeft Esprit bekendgemaakt tijdens een investeringsdag in Hongkong.

Esprit werkt toe naar een slankere organisatiestructuur. De transformatie is al ingezet aan de top: de omvang van het uitvoerend managementteam is teruggebracht van dertien naar zes leden. De hoofdkantoren van het bedrijf staan in Hongkong en Duitsland, waar mogelijk zo’n vijfhonderd banen verdwijnen. Het is niet bekend hoeveel mensen er in totaal bij Esprit buiten de winkels werken.

Er zijn volgens de top van Esprit ‘grote veranderingen nodig om terug te keren naar duurzame groei en winstgevendheid’. Het bedrijf sprak harde woorden tijdens de investeringsdag. ‘Esprit is veranderd, misschien te veel’, ‘de merkidentiteit is inconsequent en we weten niet waar we voor staan’ en ‘we hebben het contact met ons publiek verloren door een gebrek aan klantgerichtheid’, klonk het.

Herstructurering
De komende twee jaar zullen gekenmerkt wordt door het transformatieproces, waarbij ook het winkelnetwerk wordt gerationaliseerd. Door het sluiten van verliesgevende winkels zal de omzet verder teruglopen. Esprit verwacht omgerekend zo’n 170 tot 190 miljoen euro kwijt te zijn aan eenmalige herstructureringskosten.

Het bedrijf werkt verder aan een nieuw winkelconcept, dat volgend jaar zomer geïntroduceerd moet worden. Ook wordt gemikt op de opening van driehonderd winkels in de komende vijf jaar, vooral in China.

In het boekjaar 2020-2021 hoopt Esprit voor het eerst weer meer omzet te boeken. Dan moet de ebit dan op breakeven uitkomen. Over het afgelopen boekjaar kwam Esprit nog uit op een nettoverlies van 278 miljoen euro. Wat de gevolgen van de reorganisatie voor Nederland zijn, is niet bekend. Esprit nam de afgelopen jaren al afscheid van een flink aantal winkels in ons land.

Reacties 1


Serge Van der poorten 28 nov, 14:00

Een typisch probleem in onze sektor: ze maken kleding maar geen mode. Zara doet dit wel....

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!