Miljoenen extra pintransacties tijdens 'Black Friday-weekend'

Miljoenen extra pintransacties tijdens 'Black Friday-weekend'

Nederlandse consumenten hebben van vrijdag tot en met maandag bijna 58 miljoen keer met de pinpas afgerekend. Dat is 21 procent meer dan een jaar terug en 16 procent meer dan in een normaal lang weekend, zo blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland.

Eerder werd al bekend dat er op Black Friday zelf negentien miljoen keer was gepind, wat eveneens een groei van 21 procent betekende. Veel retailers kozen ervoor om de koopjesdag door te trekken naar het weekend, vaak tot en met Cyber Monday.

In vier dagen tijd noteerde iDEAL meer dan tien miljoen betalingen, wat gelijkstaat aan en groei van 38 procent ten opzichte van vorig jaar. De omzet via het online betaalplatform kwam uit op ruim 845 miljoen euro.

Niet alle branches profiteren volgens onderzoek van mobile wallet-app Stocard van het ‘Black Friday-geweld’. Zo laten supermarkten en bouwmarkten amper een groei zien. Het aantal verkopen in de elektronicabranche zou juist met 83,7 procent zijn opgelopen ten opzichte van een regulier weekend, terwijl er in de modebranche sprake was van een verdubbeling.

Tijdens Black Friday was de winkelstraat acht procent drukker dan een jaar eerder, meldt Bureau RMC verder. In het weekend werden minder bezoekers geteld: op zaterdag was de afname zes procent en op zondag één procent. Ten opzichte van een gemiddeld weekend in 2018 waren de winkelstraten dertig procent drukker.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends