Bol.com is marktleider in de retail qua bereik met zijn mobiele app. Het dochterbedrijf van Ahold Delhaize had in juni een bereik van 17,6 procent, tegenover 7,7 procent twee jaar eerder. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) onder bijna vierduizend Nederlands.
Bol.com wordt op de hielen gezeten door AliExpress, dat zijn bereik in twee jaar tijd zag groeien van 6,7 naar 16,9 procent. Ook opvallend is de opmars van HEMA, dat van 0,6 naar 11,1 procent groeide. Appie van Albert Heijn en de Amerikaanse shoppingapp Wish completeren de top vijf met allebei iets meer dan tien procent. Wish was twee jaar terug nog niet in Nederland actief.
Shopping-apps op de smartphone worden steeds populairder. 71 procent van de consumenten gebruikt ze tegenwoordig, tegenover 53 procent in 2016 en 23 procent in 2014. Elf procent van de consumenten koopt ook daadwerkelijk iets in de app (twee procent in 2014 en vijf procent in 2016). Het gebruik van mobiele websites om de shoppen is in vier jaar tijd gegroeid van tien naar 68 procent.
Gebruikers besteden gemiddeld drie uur aan mobiele shoppingapps en -websites, een uur langer dan in 2016. De kans dat een app doorbreekt is volgens SIDN beperkt: gebruikers installeren dan wel een groeiend aantal apps, ze zijn ook erg selectief in welke ze gebruiken. Voor online aankopen zijn het dat er gemiddeld twee per maand.
De populairste shoppingapps in Nederland naar bereik:
Ger Eijkenboom 1 dec, 23:41
Jan Acht 30 nov, 15:03