De online foodmarkt groeit dit jaar met ruim twintig procent naar een totale omzet van 3,2 miljard euro. Volgend jaar groeit dat naar verwachting door naar vier miljard, blijkt uit cijfers van FoodService Instituut Nederland (FSIN).
Binnen de totale bezorgmarkt voor eten en drinken is foodretail met 1,5 miljard euro goed voor iets minder dan de helft. Dat betekent een groei van 29 procent ten opzichte van vorig jaar. Vooral supermarkten jagen de markt aan, met een groeipercentage van 41,5 procent en een omzet van ruim een miljard euro. Drankenbezorging en versboxbezorging volgen op ruime afstand, met respectievelijk 227 en 155 miljoen euro omzet. Volgend jaar groeit online foodretail met 31 procent, verwacht FSIN.
Bezorgplatforms domineren binnen het foodservicesegment. Zij zijn goed voor 651 miljoen euro van de totale omvang van 1,7 miljard. Maaltijdbezorging buiten platforms om volgt met 448 miljoen euro, gevolg door maaltijdbezorging via ketens met 358 miljoen. Met een groeipercentage van 13,4 procent groeit foodservice online wat langzamer dan foodretail. Voor volgend jaar rekent FSIN op een groei van 11,4 procent tot 1,9 miljard euro.
Reacties 0