Het duurzame modemerk Unrobe wil groeien door een zogenoemd pre-orderconcept in het leven te roepen. Daarmee hoopt het label zich te onderscheiden van de traditionele spelers in de kledingbranche, zegt medeoprichter Daan Ubachs tegenover RetailTrends.
Het concept houdt in dat zo’n zesmaal per jaar een nieuwe capsulecollectie rond een bepaald thema wordt uitgebracht. Zo werd deze week de ‘Heroes of Waste’-collectie gelanceerd, geïnspireerd op de Amsterdamse vuilnisman en bedoeld om aandacht voor het probleem van kledingafval te vragen. Om een gevoel van schaarste te creëren kunnen consumenten die slechts beperkte tijd bestellen. “Dat is een geheel vernieuwend concept waarmee we echt kunnen opvallen”, zegt Ubachs. “Als wij doen wat grootwinkelbedrijven ook doen, kunnen we de wedstrijd nooit winnen.”
Unrobe heeft al een aantal keer een pop-up store geopend aan de Amsterdamse Haarlemmerdijk en zal dat in de toekomst nog vaker doen. Plannen voor permanente winkels, zijn er niet. “We willen juist af van brick and mortar”, zegt Ubachs. Fysieke winkels betekenen dat de inkoop daarop moet worden afgestemd, met het risico dat er honderden kledingstukken overblijven na een ‘misser’ met een kleur of design. Wel wil Unrobe in de toekomst een showroom hebben, waar consumenten naartoe kunnen komen om te passen en zich in te schrijven voor het pre-orderconcept.
Unrobe werd vorige week verkozen tot Vedis New Retail Champion 2018. Het merk richt zich op het verduurzamen en transparanter maken van de modebranche.
Lees op RetailTrends meer over de nieuwe retailkampioen.
Reacties 0