IKEA met 'handvol' leaseproducten van start

IKEA met 'handvol' leaseproducten van start

IKEA begint binnenkort een pilot met het verhuren en leasen van producten in Nederland. “Het draait niet om het consumeren van steeds maar nieuwe producten”, zegt country retail manager Lena Herder van IKEA Nederland tegenover NRC.

IKEA wil dat producten zoveel mogelijk een tweede leven krijgen, zegt Herder. De pilot begint volgens haar met een ‘handvol producten’. De winkels zijn er niet op ingericht dat consumenten zoveel mogelijk kopen, stelt Herder. “Als je hier een tafel koopt, wil ik dat je hem over tien jaar nog steeds hebt.”

IKEA speelt al langer met de gedachte om alternatieve inkomstenbronnen te creëren. Zo liet manager duurzaamheid Alberic Pater eerder dit jaar weten naast leaseconstructies ook aan reparatiediensten te denken. "Onze omzet hoeft niet alleen uit de verkoop van meubels te komen.”

De meubelketen wil consumenten er naar eigen zeggen van bewust maken dat zij iets niet hoeven te bezitten. “Als de afgelopen decennia over massaconsumptie gingen, gaan we nu in de richting van massale circulariteit”, aldus ceo Jesper Brodin. In verschillende andere landen test IKEA al een inkoopprogramma, waarbij klanten hun meubels aan de retailer terug kunnen verkopen.


In het decembernummer van RetailTrends staat een interview met creative leader en rangemanager Karin Gustavsson van IKEA. We nemen we een duik in IKEA’s själl, innovatief vermogen en het bewaken van creativiteit. Lees het volledige artikel in het digitale magazine. Nog geen member? Klik dan hier voor meer informatie.

Reacties 1


Jan Janssen 11 dec, 10:49

Aan het lesen van een auto zitten bepaalde voordelen. Je hoeft dan zelf bijv. niet apart verzekering, wegenbelasting en onderhoud te regelen. Maar wat biedt IKEA bij het leasen van bijv. een zithoek of eethoek? Alleen het idee dat je daarmee de meubels niet bezit, lijkt me onvoldoende toegevoegde waarde bieden. Er zou dan inderdaad onderhoud, vervangingsrecht o.i.d. bij moeten zitten om het voor een consument aantrekkelijk te maken.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!