Mexx is bezig deals met partners te sluiten om snel uit te breiden in opkomende markten. “Er liggen geweldige kansen. In landen als Rusland, het Midden-Oosten, China, India en andere emerging markets is een ongelooflijke behoefte aan Europese merken”, zegt aandeelhouder Ferry Helmer van eigenaar RNF Group tegenover Quote.
Mexx maakte vorige maand zijn comeback in de winkelstraat, nadat het een jaar eerder al door het Nederlandse modeconcern was overgenomen. RNF heeft bewust geen winkels overgenomen, zegt Helmer. “Wij zijn handelaren, geen retailjongens. Dat is in West-Europa zo vreselijk moeilijk geworden dat daar echt je ziel en zaligheid moet liggen.”
In Rusland worden de komende jaren door franchisenemers zeker zestig winkels geopend, die volgens hem stuk voor stuk goed zijn voor tussen de acht ton en twee miljoen omzet. “In Egypte worden er veertig geopend, in Dubai en omstreken bijna dertig, noem maar op.” Het is mogelijk om over vijf jaar 350 miljoen euro omzet te draaien, denkt Helmer. “Maar ik zou 250 miljoen ook al een mooi bedrag vinden, hoor.”
Mexx wil volgend jaar verspreid over de wereld nieuwe winkels openen. Het modemerk zei onlangs in Frankrijk, Griekenland, Duitsland, Canada, het Midden-Oosten, Saudi-Arabië, Rusland en ex-Sovjetstaten van start te gaan. Veel mensen zijn nog bekend met het merk, stelt Helmer. “Onze voorgangers hebben er al honderden miljoenen aan marketinggeld ingestoken, de brand awereness is nog mega.”
Reacties 0