Deze schatkamer kom je niet in zonder toegangscode

Deze schatkamer kom je niet in zonder toegangscode

Retailfuturisten speculeren wel eens over een toekomst waarbij consumenten alleen nog op afspraak of tegen betaling naar winkels gaan. Voor menig retailer die moeite genoeg heeft klanten aan te trekken lijkt het moeilijk voorstelbaar, maar op sommige plekken is het al realiteit. Zoals bij de hybride conceptstore Choclab in Hangzhou, een besloten boetiek met meerdere gezichten.

De boetiek is gevestigd in Gongshu, een historisch deel van de stad, en is gehuisvest in een speciaal gebouwde structuur. De façade is volledig bedekt met glimmende aluminium panelen, met slechts één klein raam en een rij met messing omlijste kijkgaten op straatniveau, waardoor nieuwsgierige voorbijgangers naar kunnen gluren. Daar blijft het bij, want toegang tot Choclab kan alleen worden verkregen na aanmelding op een speciaal online platform. Wie dat doet, krijgt een code die hij bij de deur moet intoetsen.

Retailfuturisten speculeren wel eens over een toekomst waarbij consumenten alleen nog op afspraak of tegen betaling naar winkels gaan. Voor menig retailer die moeite genoeg heeft klanten aan te trekken lijkt het moeilijk voorstelbaar, maar op sommige plekken is het al realiteit. Zoals bij de hybride conceptstore Choclab in Hangzhou, een besloten boetiek met meerdere gezichten.

De boetiek is gevestigd in Gongshu, een historisch deel van de stad, en is gehuisvest in een speciaal gebouwde structuur. De façade is volledig bedekt met glimmende aluminium panelen, met slechts één klein raam en een rij met messing omlijste kijkgaten op straatniveau, waardoor nieuwsgierige voorbijgangers naar kunnen gluren. Daar blijft het bij, want toegang tot Choclab kan alleen worden verkregen na aanmelding op een speciaal online platform. Wie dat doet, krijgt een code die hij bij de deur moet intoetsen.

De begane grond is opgezet als een leeg doek, wat grotendeels tot uiting komt in grote witte vlakken en een geometrisch samenspel van witmetalen staven. Hier wordt een deel van de kledingcollectie van Choclab gepresenteerd, maar boven kan meer worden ontdekt. Via een trap in wit en goud komen bezoekers in een 'schatkamer', die een stuk donkerder is. Meubels zijn er in verschillende vormen en materialen, maar het meest opvallende element is een groot metalen standbeeld van een gehurkt persoon met gespreide armen. Nog een verdieping hoger is nog meer kleding en een restaurant te vinden.

De boetiek biedt collecties voor heren en dames van merken als Maison Margiela, Alexander Wang en Undercover. De winkel is opgezet door een collectief van jonge lokale muzikanten en fungeert als een 'exclusief domein' voor een publiek van kunstzinnige gelijkgestemden.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!