'Online omzetaandeel ligt onder de tien procent'

'Online omzetaandeel ligt onder de tien procent'

Het totale marktaandeel van online bestedingen op binnen- en buitenlandse verkoopplatforms bedraagt 9,2 procent. Dat komt neer op 9,6 miljard euro op een totaal van 105 miljard euro aan productbestedingen. Dat blijkt uit de Strabo Online Monitor, waarvoor de retailbestedingen aan producten in ruim vierduizend huishoudens zijn onderzocht.

Het nieuwe onderzoek is een tegenhanger van de monitor van Thuiswinkel.org, die volgens Strabo-directeur Hans van Tellingen tot veel verwarring heeft geleid en het online aandeel continu overschat. De belangenvereniging sprak in de cijfers over het eerste halfjaar over een marktaandeel van 10,2 procent voor online producten.

Het verschil tussen de omzetaandelen zit ‘m volgens Van Tellingen onder meer in de categorie near-food, waarin spelers als Thuisbezorgd.nl en Foodora actief zijn en die Thuiswinkel.org wel meeneemt in zijn cijfers. Daarentegen wordt er in de monitor van Strabo gekeken naar bestedingen bij buitenlandse webshops zoals AliExpress en Amazon. Het online omzetaandeel van 9,2 procent is eveneens inclusief bestellingen die op internet zijn geplaatst en in de winkel worden afgehaald. “Daardoor valt ons aandeel een stukje hoger uit dan je zou verwachten”, aldus Van Tellingen.

Het online omzetaandeel in de niet-dagelijkse sector is het grootst: 15,1 procent. Voor de dagelijkse sector (waaronder supermarkten, drogisterijen en parfumeries) ligt het aandeel op 2,9 procent.

Het online omzetaandeel gaat de komende jaren verder oplopen. Zo geeft dertig procent in het onderzoek aan dat hun onlinebestedingen naar verwachting in de komende twee jaar zullen stijgen, tegenover zes procent die verwacht dat het zal afnemen. Vooral jonge huishoudens verwachten dat hun aandeel gaat toenemen. 

Op RetailTrends gaat Hans van Tellingen uitgebreid in op de resultaten van de nieuwe online monitor.

Reacties 2


Gino Thuij 13 dec, 11:37

In de Thuiswinkelmarktmonitor worden de omzetten van Thuisbezorgd e.d. niet meegenomen. Weer een staaltje van de feiten verdraaien en foute conclusies trekken door Dhr. Van Tellingen.


Hans van Tellingen 12 feb, 12:16

O ja, Gino? Als jouw methode voor Thuiswinkel blijvend uitgevoerd zou worden, zaten we nu al op een onlineaandeel van 30% (terwijl het dus 9% is). Feiten verdraaien is in 'the eye of the beholder'. Ik ben blij dat we Thuiswinkel en jou tot de orde hebben kunnen roepen en dat jullie nu op een veel realistischer aandeel van 10% uitkomen. Waarheidsvinding: het is mijn lotsbestemming.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!