De Bijenkorf in de fout: Cartier-ketting voor spotprijs verkocht

De Bijenkorf in de fout: Cartier-ketting voor spotprijs verkocht

De Bijenkorf heeft een ketting van Cartier per ongeluk voor ver onder de normale verkoopprijs verkocht. Door een fout op de website, betaalde een klant niet 40.200 maar 402 euro voor een witgouden ketting met 176 briljant geslepen diamanten, onyx en smaragd.

De klant kocht de ketting op 1 april van dit jaar online, om die de volgende dag in de shop-in-shop van Cartier in de Amsterdamse Bijenkorf op te halen. Na een toelichting van een medewerker is het garantieformulier uitgereikt en is de ketting verpakt en in een tas van Cartier gedaan.

De Bijenkorf kwam er al snel achter dat er bij het invoeren van enkele sieraden van Cartier op de website een fout was opgetreden. Op 4 april werd de klant verzocht om de ketting diezelfde of de volgende dag terug te brengen of het resterende bedrag over te maken. Een dag later kreeg de warenhuisketen het antwoord dat de ketting als huwelijkscadeau was weggeven.

Omdat de klant ondanks herhaalde verzoeken de ketting niet terug gaf, heeft de Bijenkorf een rechtszaak aangespannen. Daar liet ze weten dat de ketting in Marokko, waar het huwelijk plaatsvond, is kwijtgeraakt.

De rechtbank in Rotterdam oordeelt dat er geen sprake is van een koopovereenkomst, vanwege ‘het ontbreken van een wil aan de zijde van de Bijenkorf’. De klant had na haar zoektocht naar een ‘panter ketting’ kunnen weten dat het sieraad meer waarde vertegenwoordigt dan waarvoor het werd aangeboden. Ze moet de ketting binnen tien dagen terugbrengen of het openstaande bedrag van bijna veertigduizend euro betalen aan de Bijenkorf.

De Bijenkorf is niet de eerste retailer die in de fout gaat met prijzen op zijn webshop. Zo werd vorig jaar een rechtszaak aangespannen tegen Leen Bakker, dat per ongeluk zo'n duizend hoogslapers voor een spotprijs verkocht. Philips zette eerder een streep door orders waar klanten 75 euro korting op kregen, in plaats van de bedoelde 7,50 euro. De verkopende partij werd daarbij telkens door de rechter in het gelijk gesteld.

Reacties 11


eddy white 18 dec, 03:48

belachelijk...... de rechtspraak in nederland is weer lekker krom .... de bijenkorf moet z'n zaken maar beter op orde hebben.... belachelijk dat de klant nu de dupe is ....


Deb Bakker 18 dec, 09:26

Wat een onzin! Die kerel heeft gewoon geluk en bijenkorf moet maar betere mensen in dienst nemen die geen fouten van duizenden euro's maken. Wat een onzin zeg. Je kunt in dit land ook nooit eens een gelukje hebben.


Ashwin Blauw 18 dec, 11:00

En als Eddy White en Deb Bakker hun eigen huis per ongeluk voor 1000€ verkopen dan is het weer huilie, huilie... Of zijn jullie dan ook zo flink?!


Lies De jong 18 dec, 11:30

Verkocht is verkocht helaas pindakaas ze verdienen genoeg eraan moeten ze maar beter opletten !!!


Joost B. 18 dec, 11:38

Als je data/masterfeed niet op orde is, dan krijg je dit soort ellende. Altijd je data controleren.


W O 18 dec, 12:09

Op 1 april gekocht..


T D 18 dec, 13:51

Daarom krijgt het personeel geen loon erbij!


Retailer Cosmetica 18 dec, 14:45

Het is heel simpel de klant heeft recht op prijs waarop het wordt aangeboden MITS de verkopende partij hierdoor geen verlies lijdt. Oftewel iets wat normaal 40.000 euro kost enner staat per ongeluk een bedrag van 38.000 was de klant in het gelijkk gesteld. Echter de klant heeft ook zijn eigen verantwoordelijkheid en had inderdaad kunnen weten dat 402 euro een verkeers bedrag was. En hierdoor lijdt de retailer verlies en zal de verkopende partij in het gelijk gesteld worden. Staat zo in de wet!


Leonie Wongsotaroeno 19 dec, 12:13

Belachelijk echt wel
Is niet de schuld van de klant sorry ik zou het niet terug betalen
En de recht systeem erg erg wat erg.


Sabrina K 19 dec, 13:10

De klant heeft recht op het gekochte artikel, het is de fout van het warenhuis.

Dus ik snap die hele rechter niet.


eddy white 19 dec, 21:30

Ashwin blaauw..... trieste reactie.....

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!