Consumentenprijzen in 2018 opnieuw harder gestegen

Consumentenprijzen in 2018 opnieuw harder gestegen

De consumentenprijzen lagen in 2018 gemiddeld 1,7 procent hoger dan het jaar ervoor. Dat is de grootste prijsstijging sinds 2013, maakt het CBS bekend.

Goederen waren vorig jaar gemiddeld 1,9 procent duurder dan in 2017, terwijl consumenten voor diensten 1,5 procent meer betaalden. Onder meer speelgoed nam met een stijging van zeven procent flink in prijs toe. Ook producten voor persoonlijke verzorging waren vorig jaar duurder. De hogere prijzen van elektriciteit en gas droegen het meest bij aan de hogere consumentenprijzen. De prijzen van voedingsmiddelen namen slechts een fractie toe, met 0,09 procent.

De prijzen van mobiele abonnementen namen met een daling van 14,5 procent het sterkst in prijs af. Ook beeld- en geluidsapparatuur (negen procent), mobiele telefoons (7,7 procent) en gereedschap (4,8 procent) werden flink goedkoper.

De prijsstijging in Nederland lag vorig jaar iets lager dan in de eurozone. Volgens de geharmoniseerde prijsindex stegen de prijzen in ons land met gemiddeld 1,6 procent, tegenover 1,7 procent in de eurozone. In beide gevallen stegen de consumentenprijzen in 2018 harder dan in de voorgaande vier jaar.

In 2013 stegen de prijzen met 2,5 procent, voor een groot deel door de verhoging van het hoge btw-tarief naar 21 procent. De prijsstijgingen namen daarna enkele jaren af, maar zitten sinds 2017 weer in de lift.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!