'Opleving van fysieke winkelstraat ten einde'

'Opleving van fysieke winkelstraat ten einde'

Na twee jaar van groei is het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten in 2018 teruggelopen. Er waren 1,7 procent minder mensen in de winkelstraten dan een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van Bureau RMC.

Hoewel ‘de comeback van de fysieke winkelstraat’ een halt is toegeroepen, betekent de daling van het aantal passanten niet automatisch minder omzet, benadrukt het onderzoeksbureau. Consumenten komen beter voorbereid naar de winkel, door gebruik van websites, apps en andere media. Daardoor zou de conversie en vaak ook het bonbedrag stijgen.

Consumenten komen volgens Bureau RMC steeds meer verspreid over het jaar naar de winkelstraat. De drukste maanden waren april, november en december, waarbij Black Friday op 23 november voor de drukste winkeldag zorgde.

Uit de passantentellingen blijkt verder dat de zondag steeds belangrijker wordt en ook de maandag in populariteit blijft groeien. Bovendien blijkt de maandag volgens Bureau RMC de beste koopdag: relatief veel passanten gaan op die dag over tot een aankoop.

Afgelopen zomer werd al opgemerkt dat de consument de koopavond in de meeste binnensteden weer beter lijkt te vinden. Op donderdag- en vrijdagavond werden respectievelijk drie en dertien procent meer bezoekers geteld dan een jaar eerder. Daarmee is een einde gekomen aan de jarenlange daling van de populariteit van de koopavond.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends