Het Rotterdamse winkelcentrum Zuidplein verwacht na zijn upgrade een ‘forse toename’ van het aantal bezoekers. “Dan heb je het niet over een paar procent”, zegt directeur en VvE-bestuurder Pieter Affourit van het centrum tegenover RetailTrends.
Het Zuidplein wordt nu voor het eerst in twintig jaar ingrijpend vernieuwd en is daardoor verouderd geraakt. “Voor dit type centra moet je toch minstens eens in de tien jaar een aantal zaken veranderen”, zegt Affourtit. Toch heeft het centrum de bezoekersstromen de afgelopen jaren op peil weten te houden. Het aanbod is volgens Affourtit ondanks de verschraling vrij goed gebleven, terwijl ook de marketing op orde was. Ook waren de alternatieven volgens hem ‘nog niet geweldig’, maar dan kan snel veranderen. “Als de binnenstad straks helemaal klaar is, of Alexandrium maakt een volgende stap, beslist die consument op termijn misschien wél om het Zuidplein niet meer te bezoeken.”
De ondernemers in de binnenstad willen jaarlijks ruim een miljoen euro investeren om ‘de meest vernieuwende binnenstad van de Benelux’ te worden. Dat hoeft volgens Affourtit niet te botsen met het Zuidplein. “Een sterke binnenstad met daarnaast een groot stadsdeelcentrum, moet gezien het aantal inwoners in de directe omgeving en de regio gewoon kunnen.” Grotere wijkcentra en de kleinere binnensteden in de omgeving zullen het wel moeilijk krijgen, verwacht hij. “Daar gaat de pijn zitten.”
Het Zuidplein wordt voor ruim twintig miljoen euro vernieuwd. De verbouwing begint volgend jaar en moet in 2021 zijn afgerond.
Lees op RetailTrends meer over de vernieuwing van het Zuidplein.
Reacties 0