De levensmiddelenbranche voelt zich bedreigt door de inkoopmacht van supermarkten en vraagt nu aan het NMa om in te grijpen. “De mededingingsregels dateren van twintig jaar geleden, toen de handel nog zeer versnipperd was. Ze zijn aan vernieuwing toe”, zegt FNLI-directeur Philip den Ouden. In zijn ogen zijn de regels van het NMa vooral opgesteld om machtsmisbruik van merkfabrikanten te voorkomen.
Momenteel bestaat de markt uit zeven spelers: Superunie, AH, Schuitema Laurus, Koopconsult, Aldi en Lidl. De eerste twee hebben ruim een kwart van de gehele markt in handen. Tijdens onderhandelingen kunnen producenten in rare situaties terechtkomen: “Als hij stopt met leveren, kan hij zomaar een kwart van zijn omzet verliezen. Als hij de condities accepteert, gaat dat ten koste van zijn bedrijfsvoering”, zegt Den Ouden.
Dat de fabrikanten steeds kwetsbaarder aan het worden is, weet Den Ouden. “Er wordt gezegd dat de consument in de winkel vraagt om de merkartikelen. Maar je moet constateren dat de winkeltrouw sterker wordt dan merkentrouw”.
'Machtmisbruik supers breken'
Gepubliceerd op 17 januari 2006 om 00:00
Reacties 0