De Nederlandse detailhandelsomzet is in november met 4,1 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Het verkoopvolume lag 3,2 procent hoger, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS.
Winkels in de non-foodsector noteerden een plus van 3,8 procent, de sterkste groei sinds afgelopen april. Elektronicazaken groeiden met 6,3 procent het hardst, op de voet gevolgd door schoenen- (5,7 procent) en kledingwinkels (5,6 procent). Doe-het-zelfzaken en winkels in meubels en woninginrichting zagen hun omzet met zo’n drie procent toenemen, terwijl de groei van drogisterijen minimaal was. Alleen winkels in recreatie-artikelen noteerden een daling (1,9 procent).
De foodsector boekte in november 2,5 procent meer omzet dan een jaar eerder. Supermarkten groeiden opnieuw harder dan speciaalzaken: 2,8 om één procent.
Verder lag de online omzet in november bijna twintig procent hoger dan in november 2017. Pure webwinkels kregen er twaalf procent bij, terwijl multichannel retailers ruim 33 procent meer omzet boekten.
Reacties 0