Webwinkels hebben in december meer dan 530 duizend pakketjes te laat bezorgd. In totaal kreeg ruim zes procent van de consumenten die iets op tijd hadden besteld zijn pakket te laat binnen, blijkt uit onderzoek van Q&A.
In 2017 ging het nog om 447 duizend pakketjes die waren vertraagd in de feestmaand, wat toen ook al een stijging van 57 duizend ten opzichte van het voorgaande jaar betekende. "Natuurlijk wordt er meer verkocht, maar er is ook heel veel meer te laat aangekomen", zegt directeur Frank Quix van Q&A tegen de NOS. De kans dat een bestelling te laat kwam, is volgens hem toegenomen.
Webwinkels hadden het onder meer drukker door de gestegen populariteit van Black Friday. Toch is het tegen de verwachtingen in dat de bezorging slechter is verlopen dan in 2017, zegt Quix. "Kerst viel gunstiger voor webwinkels en veel aankopen zijn al in het Black Friday-weekend gedaan.”
Bol.com laat weten dat uit eigen cijfers blijkt dat de bezorging juist iets beter verliep, maar dat er vooral rond Sinterklaas relatief veel verkeerd ging. Ook dat is te wijten aan de populariteit van Black Friday, die volgens topman Huub Vermeulen een ‘enorme impuls’ gaf aan de verkopen van alle webwinkels. “In die week na Black Friday is er een enorme belasting ontstaan bij alle bezorgdiensten in Nederland en daar hebben we mee te maken gehad."
Reacties 0