Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf interviews.
'Jumbo is een non-event voor ons'
Het wordt de Belgische supermarkten niet gemakkelijk gemaakt. De komst van Jumbo hangt al geruimte tijd boven het land en lijkt er dit jaar echt van te komen. Maar nu heeft ook Albert Heijn nog eens aangekondigd, ondanks de krachtenbundeling met Delhaize, fors uit te willen breiden. Dat laatste is volgens topman Xavier Piesvaux van de Belgische keten geen probleem, aangezien de formules volgens hem complementair zijn. En ook voor Jumbo lijkt hij allerminst bang. "We geloven in de eerste plaats in de sterkte van onze eigen strategieën die hun vruchten afwerpen."
Lees verder bij De Standaard: https://bit.ly/2QYlSKu
'Mensen zeggen dat we erg politiek actief zijn, terwijl de realiteit is dat het...
Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf interviews.
'Jumbo is een non-event voor ons'
Het wordt de Belgische supermarkten niet gemakkelijk gemaakt. De komst van Jumbo hangt al geruimte tijd boven het land en lijkt er dit jaar echt van te komen. Maar nu heeft ook Albert Heijn nog eens aangekondigd, ondanks de krachtenbundeling met Delhaize, fors uit te willen breiden. Dat laatste is volgens topman Xavier Piesvaux van de Belgische keten geen probleem, aangezien de formules volgens hem complementair zijn. En ook voor Jumbo lijkt hij allerminst bang. "We geloven in de eerste plaats in de sterkte van onze eigen strategieën die hun vruchten afwerpen."
Lees verder bij De Standaard: https://bit.ly/2QYlSKu
'Mensen zeggen dat we erg politiek actief zijn, terwijl de realiteit is dat het evenredig is met wat er is gebeurd'
Patagonia mag technisch gezien een outdoorbedrijf, maar heeft het zichzelf ontwikkeld tot veel meer dan dat. In een tijd waarin Amerikanen minder vertrouwen hebben dan ooit in openbare instellingen en de klimaatverandering steeds bedreigender wordt, speelt Patagonia een opmerkelijke als het gaat om het aanpakken van die angsten. Of dat nu betekent dat een nieuwe standaard moet worden gezet voor duurzame kledingproductie of het aanklagen van de Trump-regering over de vermindering van publiek land. En dat gaat allerminst ten koste van het resultaat, zegt ceo Rose Marcario. "De afgelopen tien jaar waren het beste decennium in onze geschiedenis."
Lees verder bij Fashionista: https://bit.ly/2Di1lwV
'Fysieke retail is inefficiënt, je moet op branding vertrouwen en wachten tot klanten je vinden'
Voor velen is Stitch Fix de modeversie van het bedrijfsmodel waarmee bedrijven als Netflix en Spotify succesvol zijn. Zij opereren niet meer op basis van segmenten of classificaties van klanten, maar op basis van gedrag en voorkeuren van individuele consumenten. Het bedrijf heeft in de persoon van Eric Colson zelfs een chief algorithms officer in dienst. "We gebruiken algoritmen in het hele bedrijf, voor alles wat kan worden berekend."
Lees verder bij Fashion United: https://bit.ly/2Miy0FD
'Primark is online, we doen alleen niet aan e-commerce'
Primark heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van online verkoop. Het resultaat daarvan was dat het momenteel 'niet noodzakelijk' is om een webwinkel te starten, zegt finance director John Bason. "Als we het doen, zal het op een manier zijn die aanvullend werkt op wat we al hebben." Dat de modeketen niet online actief is, berust volgens hem op een misverstand. Hij verwijst naar de ruim dertien miljoen volgers op social media.
Lees verder bij Market Watch: https://on.mktw.net/2W9HHuG
'Er is veel coole technologie, de vraag is hoe we die schaalbaar moeten maken'
Walmart is op zoek naar iemand voor een bijzondere nieuwe functie: een ceo 'stealth company'. Diegene moet een nog niet opgerichte startup gaan leiden binnen de technologie-incubator van de retailketen, genaamd Store No. 8. De manager zal verantwoordelijk zijn voor 'het opbouwen van een bedrijf vanaf nul' en het lijkt erop dat hij vooral de mogelijke toepassingen van de vele technologieën die binnen Walmart worden getest verder moet verkennen. Want dat is volgens chief technology officer Jeremy King de grootste uitdaging voor een megaconcern als Walmart: het opschalen. Niet voor niets worden er dit jaar in totaal tweeduizend medewerkers toegevoegd aan het tech-team.
Lees verder bij Bloomberg: https://bloom.bg/2QLLnyO