Consumentenvertrouwen komt in vrije val

Consumentenvertrouwen komt in vrije val

Het consumentenvertrouwen is in januari met acht punten gedaald naar een waarde van 1. Het betekent de sterkste daling in zeven jaar tijd en de laagste waarde sinds begin 2015, blijkt uit cijfers van het CBS.

Consumenten oordelen deze maand een stuk minder positief over de economie dan in december. Die deelindicator van het consumentenvertrouwen daalt van 17 naar 3. Daarnaast is de koopbereidheid teruggelopen van 3 naar -1. Consumenten zijn negatiever over hun financiële situatie en vinden de tijd voor het doen van grote aankopen minder gunstig.

Januari is de zesde maand op rij waarin consumenten minder positief gestemd zijn dan de voorgaande maand. In februari 2015 lag het consumentenvertrouwen op -1 en sindsdien kwam de waarde nooit meer onder de 2 punten.

Bestedingen
Consumenten hebben in november twee procent meer besteed dan in diezelfde maand in 2017, meldt het CBS verder. Aan duurzame goederen werd drie procent meer besteed, waarbij vooral aan huishoudelijke apparaten en kleding meer werd uitgegeven. Ook aan overige goederen zoals benzine en aardgas hebben consumenten bijna drie procent meer besteed. De bestedingen aan voedingsmiddelen namen met een procent toe.

Mede door het gedaalde consumentenvertrouwen zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in januari minder gunstig dan in november. Ook de slechtere stemming van ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid speelt daarbij een rol.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!