Nederlandse consument koopt steeds meer bij Europese webwinkels

Nederlandse consument koopt steeds meer bij Europese webwinkels

De aankopen van Nederlandse consumenten bij Europese webwinkels zijn hard gestegen. In de eerste drie kwartalen van 2018 werd er over de grens ruim 1,2 miljard euro uitgegeven, meldt het CBS. Dat is zestien procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Sinds vorig jaar is het makkelijker om over de grens online aankopen te doen. Europese webwinkels mogen sinds februari van het Europees Parlement geen extra geld meer vragen aan consumenten uit andere Europese land of hen toegang tot hun sites ontzeggen.

Ondanks de forse groei is het aandeel van Europese webwinkels in de totale detailhandelsomzet klein: nog geen twee procent. Volgens het CBS is het voor consumenten niet altijd duidelijk of het om Nederlandse of buitenlandse webwinkel gaat. De online winkels zijn vaak in meerdere talen opgemaakt en kunnen over een Nederlandse versie beschikken.

De verkoop van Nederlandse webwinkels steeg ook. Deze lag in de eerste drie kwartalen van 2018 bijna 19 procent hoger dan het jaar daarvoor. De totale omzet van de gehele Nederlandse detailhandel lag drie procent hoger in de eerste drie kwartalen. 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends