Galeria Kaufhof 'is nu niet levensvatbaar', schrapt 2600 banen

Galeria Kaufhof 'is nu niet levensvatbaar', schrapt 2600 banen

Galeria Kaufhof schrapt zeker 2600 voltijdbanen als onderdeel van een herstructurering. Duizend banen verdwijnen doordat management- en administratieve functies worden verplaatst naar het hoofdkantoor van fusiepartner Karstadt in Essen en in de winkels worden nog eens zestienhonderd fulltime banen geschrapt. Dat heeft het management van de nieuwe joint venture bekendgemaakt.

Galeria Kaufhof is ‘in de huidige staat niet levensvatbaar’, stelt topman Stephan Fanderl. Zo moest afgelopen november al ‘significante miljoeninvestering’ worden gedaan door Signa, dat de leiding over de Duitse warenhuisketen heeft over genomen van Hudson’s Bay Company. Bovendien viel de omzet in het laatste kwartaal tegen, zowel in de winkels als online.

Dit voorjaar is opnieuw een investering van een ‘driecijferig miljoenenbedrag’ nodig, maar dat is volgens het management niet voldoende. ‘Er is een reeks drastische maatregelen nodig om Galeria Kaufhof op de lange termijn te beschermen’, klinkt het.

Herpositionering
Door activiteiten van het hoofdkantoor in Keulen naar Essen te verplaatsen, verwacht het bedrijf miljoenen euro’s te besparen. In Keulen wordt een ‘competentiecentrum voor digitalisering en e-commerce’ opgezet. Verder gaat Galeria Kaufhof nadrukkelijk inzetten op ‘gastronomie en levensmiddelen’.

De outletformules Saks Off 5th en Look&Viel worden samengevoegd en geherpositioneerd. Het nieuwe format zal eerst worden getest in de warenhuizen van Galeria Kaufhof en Karstadt. De winkels van Saks Off 5th, dat ook twee winkels in Nederland heeft, worden mogelijk omgebouwd naar Karstadt Sport.

Eerder deze maand maakte Hudson’s Bay al bekend de nodige veranderingen door te voeren bij de Nederlandse warenhuizen. Armin Devender is overgekomen van Galeria Kaufhof om de herpositionering in ons land te leiden. Concrete maatregelen zijn nog niet bekendgemaakt.

Reacties

Vroeger was Kaufhof de Hema van Duitsland, maar al vele jaren is het onderscheidend vermogen verdwenen.
1600 mensen uit de winkels lijkt natuurlijk veel, maar dat valt op het totale aantal wel mee. Het helpt natuurlijk niet....

Geplaatst door R.H. Koornstra op 28 januari 2019 om 13:33

Laatste nieuws

RetailTrends