H&M weet in Nederland weer te groeien

H&M weet in Nederland weer te groeien

H&M heeft vorig jaar vier procent meer omzet geboekt in ons land dan een jaar eerder. De modeketen was in Nederland goed voor bijna 6,5 miljard Zweedse kroon, omgerekend 623,8 miljoen euro.

In lokale valuta liep de omzet in ons land juist met één procent terug. In het vierde kwartaal bedroeg de groei zeven procent in Zweedse kronen, terwijl de omzet gecorrigeerd voor wisselkoersen gelijk bleef. Nederland is gemeten naar omzet de achtste markt voor H&M. Het winkelbestand in ons land nam vorig jaar af met één vestiging. De modeketen opende tien nieuwe locaties, maar sloot er elf en heeft nu 144 filialen.

De totale jaaromzet van H&M Group groeide met vijf procent naar omgerekend 20,3 miljard euro. De winst liep terug van bijna 1,6 naar iets meer dan 1,2 miljard euro.

H&M beschouwt de groei als een signaal dat het op schema ligt met zijn ‘transformatie naar een toekomstbestendig bedrijf’. De retailer noemt het belangrijk dat de prestaties werden gedreven door meer verkoop van kleding voor de volledige prijs, terwijl de afprijzingen minder sterk waren. H&M heeft nog wel altijd last van logistieke upgrades die in 2018 werden doorgevoerd en die voor extra kosten hebben gezorgd.
 

RetailTrends