Kruidvat-moeder groeit verder in 'agressieve' markt

Kruidvat-moeder groeit verder in 'agressieve' markt

Kruidvat, Trekpleister, Prijsmepper, Ici Paris XL en Pour Vous hebben hun omzet in 2017 met 3,6 procent opgeschroefd. De formules van A.S. Watson waren goed voor 2,9 miljard euro omzet, zo blijkt uit de jaarrekening van het drogisterijconcern.

Het merendeel van de omzet wordt in Nederland behaald. In ons land ging de omzet met 3,5 procent omhoog naar 2,2 miljard euro. In België groeiden de winkelketens ongeveer even hard en kwam de omzet uit op 687,2 miljoen. De omzet uit Luxemburg (9,1 miljoen), Duitsland (twee miljoen) en Frankrijk (3,5 miljoen) ligt beduidend lager.

De winst van A.S. Watson liep in 2017 opnieuw licht terug. Onderaan de streep bleef een bedrag van 244,4 miljoen euro over, tegenover 252,1 miljoen een jaar eerder. De retailer spreekt in het jaarverslag van een hoge druk op de verkoopprijs door een agressieve prijsstrategie bij supermarkten, drogisterijen en andere retailers. 

Het aantal winkels steeg in 2017 van 1.633 naar 1.675. De investeringen in nieuwe en bestaande winkels wordt naar eigen zeggen gefinancierd vanuit de operationele kasstroom. Alle formules zijn bezig met de uitrol van nieuwe winkelconcepten. Voor het afgelopen jaar ging het concern uit van een gelimiteerde omzetgroei, doordat de consumentenbestedingen in de branche achterbleven. 

De cijfers hebben alleen betrekking op de activiteiten van Kruidvat, Trekpleister, Prijsmepper, Ici Paris XL en Pour Vous. A.S. Watson is wereldwijd actief met formules als Rossmann, The Perfume Shop, Superdrug en Watsons. Het concern maakt onderdeel uit van CK Hutchison Holdings uit Hongkong.

RetailTrends