'Retail blijft groeien, maar telt meer faillissementen'

'Retail blijft groeien, maar telt meer faillissementen'

Ook in de gunstige conjunctuur moeten winkeliers alle zeilen bijzetten. ‘De kritische consument, digitalisering en stevige concurrentie veranderen het straatbeeld en leiden tot grote verschillen’, schrijft ABN Amro in een sectorrapport.

ABN Amro voorspelde vorige maand al dat de detailhandel in 2019 en 2020 met twee procent zal groeien. Dat zou betekenen dat de sector zeven jaar op rij groeit. De verkopen in de detailhandel namen tussen 2013 en nu met dertien procent toe. ‘Ook in dit en het volgende jaar hebben huishoudens meer te besteden, waardoor de opgaande lijn in de retail standhoudt’, aldus de bank.

De sector kampt echter met de nodige obstakels, door het veranderende gedrag van de consument. Zo koopt hij steeds meer online, is hij kritischer geworden en hecht hij steeds meer belang aan deskundigheid bij het personeel.

Verder is er sprake van een harde concurrentiestrijd, waardoor de winstmarges dun zijn en de mogelijkheden om te investeren beperkt. ABN Amro verwacht dat het aantal faillissementen in de sector dit jaar met maximaal vijf procent gaat oplopen. ‘De lusten en de lasten worden niet gelijk over alle ondernemers verdeeld’, klinkt het.

De verschillen in de sector zouden zich uiten op drie niveaus: tussen winkelgebieden, tussen branches en tussen ondernemingen binnen die branches. Zo zijn schoenenwinkels ‘het uitgelezen voorbeeld’ van een branche waaraan de hoogconjunctuur voorbij is gegaan. Hun omzet is sinds 2013 met negen procent gedaald en de afgelopen vijf jaar is ruim een vijfde van alle vestigingen verdwenen. De doe-het-zelf-branche wist juist te profiteren van de economische bloei, geholpen door de opleving in de huizenmarkt. Maar ook in die sector valt de groei de komende jaren naar verwachting lager uit.

Volumegroei per branche

**Bij deze branches gaat om (mutatie in) omzet, bij de andere branches om mutatie in verkoopvolumes.

RetailTrends