IKEA wil winkelklanten niet 'straffen' met gratis bezorging

IKEA wil winkelklanten niet 'straffen' met gratis bezorging

IKEA is niet van plan om onlinebestellingen gratis thuis te leveren. Daarmee zou de meubelketen klanten straffen die de fysieke winkels bezoeken, stelt ceo Jesper Brodin tegenover De Tijd. “Daar zal altijd de laagste prijs te vinden zijn.”

Gratis thuisbezorging bestaat niet, stelt Brodin. “Ofwel verreken je de kosten in de prijs van je product ofwel reken je een toeslag aan. Wij doen transparant het laatste.” Thuisbezorging zal in de toekomst eerder duurder worden bij IKEA, omdat de meubelketen straks de volgende of dezelfde dag nog wil bezorgen. Daarvoor maakt de retailer het magazijngedeelte van sommige winkels groter. Bovendien wil IKEA in 2025 al zijn meubelen met duurdere elektrische voertuigen leveren.

De prijzen van de meubels zullen de komende jaren juist lager worden, zegt de ceo. Daarmee verwacht hij de concurrentie met online spelers als Amazon en Made.com blijvend aan te kunnen. IKEA heeft daarbij het voordeel van een ‘stevig businessmodel’, stelt Brodin. “We zijn de eigenaar van ons product en onze logistiek, daardoor zijn onze kosten laag.”

Terwijl IKEA de komende jaren inzet op kleinere winkels in combinatie met online bestelmogelijkheden, blijft de woonwarenreus ook investeren in grote vestigingen aan de rand van steden. Klanten blijven ernaartoe komen voor inspiratie en hulp van medewerkers, zegt Brodin. “Naar IKEA gaan is een daguitstap, inclusief eten in ons restaurant.”
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!