Intertoys op rand van faillissement

Intertoys op rand van faillissement

Intertoys heeft dinsdag uitstel van betaling gekregen van de rechtbank in Amsterdam. De surseance heeft alleen betrekking op de Nederlandse activiteiten.

De speelgoedketen, die een jaar terug door Blokker Holding werd verkocht aan Alteri Investors, kampt met 'aanhoudende zware marktomstandigheden'. Zo heeft het bedrijf last van online concurrenten en de verkoop van speelgoed in bijvoorbeeld winkels van Action. 'Op basis van een uitgebreide analyse komt Intertoys tot de conclusie dat een stevige herstructurering van de huidige organisatie noodzakelijk is', luidt de verklaring.

Intertoys-topman Roland Ambruster zegt de onzekerheid voor de circa 3200 medewerkers, honderd franchisenemers en leveranciers te betreuren. "Maar de marktontwikkelingen geven geen ander alternatief", stelt hij.

In november liet hij in het FD weten verschillende maatregelen te nemen om de trend van dalende omzetten te keren. Zo zou het personeel begin dit jaar op een cursus klantgerichtheid gaan en ontwikkelt de retailer meer producten onder eigen merknamen.

Intertoys heeft momenteel zo'n vierhonderd winkels in Nederland en België, die voorlopig geopend blijven. Twee bewindvoerders gaan de komende tijd samen met het management de details van de hervormingen uitwerken.

Reacties 31


Bert Ysfogel 12 feb, 16:55

Als deze winkels ook nog eens verdwijnen uit de winkelstraat wordt het er niet gezelliger op. Kunnen de vrijgekomen plaatsen mooi opgevuld worden met nog meer pizza/koffie/hamburger zaken e.d. Uiteindelijk wordt het aanbod steeds minder gevarieerd/aantrekkelijk en komt er niemand meer. Daar hebben we met z'n allen aan bijgedragen.


Alexander Noordover 12 feb, 16:55

Heftig. Sterkte voor iedereen.


Dirk van der Broek 12 feb, 17:22

Probleem is dat ze qua prijsbeleid gewoon niet concurrerend zijn. Als je producten (structureel) boven adviesprijs gaat verkopen dan is het logisch dat je omzet terugloopt. Het is wel heel jammer, online je speelgoed uitzoeken en wachten op de bezorger is een heel andere ervaring voor een kind dan door een winkel struinen en dan de moeilijke keuze maken waar je je spaargeld aan uitgeeft.


ikke weet het 12 feb, 17:42

Een groot probleem begint al bij de leveranciers, die willen verkopen, verkopen verkopen, ongeacht aan wie en voor welke prijs.
Als Nederland maar bijvoorbeeld 1000 spellen kan verkopen dan worden er 1000 verkocht, maar als je ze op 10.000 adressen neer legt, speelgoedwinkels. drogisterijen, webshops en noem maar op dan zullen er toch maar 1000 verkocht worden.
Verder worden er grote prijs verschillen gemaakt door de leveranciers, wanneer een zelfstandige ondernemer voor een collectie artikel € 9,95 inkoop moet betalen excl. 21 % btw en dit wordt door bijvoorbeeld een bol.com aangeboden voor € 6,99 dan ga je als winkelier gruwelijk de mist in.

Dan komt de leverancier met het smoesje van daar wordt geld op toegelegd, maar dit zijn onzin verhalen.

De winkelier wordt al genaaid door de leverancier.

Maar wanneer Intertoys daadwerkelijk omvalt, dan zullen de leveranciers het ook moeilijk gaan krijgen.
Wil de zelfstandige winkelier dan nog wel zaken doen met dit soort leveranciers ??


de toekomst zal het uitwijzen, maar voorlopig is het ctrl alt delete voor Intertoys , en Blokker zal wel volgen.


Jan v.E. 12 feb, 18:33

Dit doet pijn. Heb de opgang van de diverse wimkelconcepten van Hobo-Faam/Retailnet van nabij meegemaakt. Wat is er nu nog van over. Oud en huidige werknemers sterkte.


Frird De vries 12 feb, 19:41

Bol.com is verschrikkelijk duur dat ten 1e
Ten 2e zie je dat diverse winkelketens niet het prijsniveau van de action in de gaten houden.iets van 0.89 bij action kan nooit voor 2.99 elders liggen.heeft niets met inkoop te maken maar met verkoop.
Slapers


Willem Bakkie Thee 12 feb, 20:49

Wat n ziele reacties allemaal. Snappen jullie niet dat als Action een order plaats in China en die meteen tig V
OLLE containers tegelijk bestellen dat zij de prijs kunnen afdwingen. Jij of ik al plaatselijke zelfstandige winkelier besteld er dan bij de groothandel 10 items dat dat n heel ander prijstechnisch verhaal is. Waar blijven jullie met je grote bek ..terwijl je doodleuk op n terrasje WEL 2,50 neer tellen voor n bakkie thee, lees....... glaasje warm water met n thee-zakje, n klontje suiker en een smakeloos koekje erbij.......... Ga daar eens over klagen bij de plaatselijke horeca ondernemer.........


Olaf Busch 12 feb, 21:39

Heel koel moet je vaststellen dat de formule er onvoldoende in slaagt om de doelgroep in de winkel te krijgen en tot aankoop te verleiden.
Ik weet ook niet of dat kan in deze tijd.
Wel vind ik de uitstraling van de winkels niet inspirerend om het neutraal uit te drukken.

Ik voel mee met de ondernemers en het personeel, die echt hun uiterste best doen.


Frits De vries 12 feb, 21:45

Willem bakkie thee....in China bestellen??
Dat doet action vrijwel niet rechtstreeks....de inkoopprijs ligt echt bij edco Eindhoven koopman Amsterdam.


Hanky Panky 13 feb, 01:56

Als er jochie in je winkel staat of er iets van de prijs af kan omdat het online 28% goedkoper is (Ja echt, nog gratis verzonden ook). En je verkoopt dan nee, ben je een klant kwijt (waarschijnlijk voor goed) en een hele belabberde verkoper. Dat verdient een faillissement in deze online tijden.


ikke weet het 13 feb, 10:01

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

ikke weet het 13 feb, 10:02

Frits de Vries,

Helemaal eens met je reactie, ook wij kochten in het verleden bij Koopman en Edco,
Maar de prijs verschillen zijn zo GROOT, dat het vaak bij een Action voor minder dan de helft VERKOOP ligt dan dat wij als kleinere detaillist inkoop moeten betalen.

Ik begrijp best dat als wij er 24 kopen en een Action 24.000 dat er een prijsverschil in zit, maar zoveel als tegenwoordig is te gek voor woorden.

Voor Hanky Panky, de Goochelaar ?? iedere winkel heeft zijn eigen prijsbeleid en ja op internet is ALLES goedkoper te vinden , maar is het ook op voorraad,
Met betrekking tot je aangegeven korting een andere vraag aan jou.

Als je je salaris uitbetaald moet krijgen en je baas zegt ik heb iemand die het voor € 200,00 per maand minder doet , zeg jij dan ook tegen je baas trek er dan maar €200,00 vanaf ?? Denk het niet hé.

We moeten ons niet gek laten maken door te proberen te onderhandelen in de winkels, neem aan dat je dat ook niet doet bij een Albert Heijn toch ??


I.e. mand 13 feb, 10:28

Voor Frits de Vries

Moet je bij Action eens kijken naar de productie die afkomstig zijn van de firma ZD Trading uit Zwaagdijk. Dit zijn er behoorlijk wat en dat is toch echt "eigen" import.


Marianne R. 13 feb, 10:33

Heel triest als deze speelgoedwinkel zou moeten verdwijnen. Het personeel is geweldig dus daar ligt het niet aan. Ik heb me wel afgevraagd waarom Blokker, op ongeveer 50 meter afstand, ook speelgoed en spellen verkoopt. Laten zij zich houden aan huishoudelijke artikelen. Action vind ik een vreselijke winkel, maar gezien de belangstelling schijn ik tot het uitstervende ras te behoren waarbij je wilt kopen in een speciaalzaak waar de mensen nog liefde voor het vak en vakkennis hebben.


John Eves 13 feb, 10:35

Precies zoals Frits zegt.
De grote importeurs leveren een action voor zeer lage prijzen met een hele kleine marge, hiermee kunnen ze aantallen maken en dus een lagere inkoopprijs in het verre Oosten bedingen.
De marge wordt gehaald bij alle andere klanten, deze betalen de rekening en kunnen hierdoor niet meer concurreren.
Het prijsverschil is zo groot dat in veel gevallen de consument bij de action nog minder betaalt dan de winkelier bij de importeurs.
Maar dit probleem lost zich vanzelf op, deze winkeliers zijn er straks niet meer, eens kijken waar deze importeurs dan het geld mee verdienen.


Sander W. 13 feb, 10:39

De consument interesseert het allemaal vrij weinig, die kijkt naar de prijs. Punt. Lekker goedkoop winkel is voor de Nederland erg belangrijk. Lidl groeit, Aldi groeit, Action groeit. Het midden segment heeft het moeilijk om met hun propositie nog klanten te houden. Of je wordt goedkoop of je gaat high end met ander assortiment dat niet bij de Action ligt en meer service. De huidige markt geeft weinig ruimte voor het midden segment, bedrijven en retailers moeten duidelijke keuzes maken. Doorgaan op ‘ zo doen we het altijd’ is niet meer voldoende.


Sander W. 13 feb, 10:42

@John Eves, helemaal gelijk. Het is een cyclus, uiteindelijk verdient niemand er meer iets aan en valt alles vanzelf om. Dit geld ook voor online, zolang de investeerders nog dikke rode cijfers accepteren en elk jaar bij storten gaat het goed. Maar een komt een punt dat aandeelhouders ook graag iets willen terug zien, kijken of het dan nog steeds gratis verzending en gratis retouren en de goedkoopste prijs kunnen aanbieden.


Simon Verduin 13 feb, 10:55

Veel onzin reacties, weinig gelezen wat zinvol overkomt,


Janneke van Bemmel 13 feb, 11:13

Zoals veel retailers heeft ook Intertoys niet ingespeeld op de veranderende behoefte in de markt. Hoe leuk zou een speelgoedwinkel kunnen zijn? Avontuur, beleving en rekening houden met de (geest van) kinderen ontbreekt in deze winkels. Het zijn nu winkels om uitsluitend zoveel mogelijk 'rommel' te verkopen (aan volwassenen) om geld te verdienen.


Joop Steenbergen 13 feb, 12:02

Het spijt mijn geweldig voor jaap blokker die jaren dag en nacht gewerkt heeft om die de zaak zo groot te maken wat het geworden is tot zijn dood en die totaal door de academisch kapot gemaakt word de foto van jaap hangt in mijn kantoor het is mijn eer dat ik met dezen jaap zaken heb mogen doen zeer leerzaam geweest


Bert Ysfogel 13 feb, 12:03

Een oplossing lijkt er wel niet te zijn: meer beleving, meer service en deskundiger personeel leidt tot nog hogere kosten en ze zijn nu al niet rendabel en komen er dan ook aanzienlijk meer kopende klanten? Kruidvat, Action e.d. blijven stunten (vooral rond de feestdagen) met aanbiedingen waar de reguliere speelgoedzaak niet eens voor kan inkopen en dan zijn er ook nog de (door investeerders gesubsidieerde) webshops. Tegen dit alles is het zeer moeilijk opboksen.


Gerard van Gummigalgen 13 feb, 12:11

Dit lijkt vooral een goedkope manier om te kunnen saneren.
Ze kunnen nu makkelijker 200 winkels sluiten en daarna met de 200 meest rendabele winkels doorgaan.


Aad Bakker 13 feb, 12:32

@Joop Steenbergen:
Jaap Blokker heeft de zaak inderdaad heel groot gemaakt en normaal niets dan goeds over degenen die niet meer onder ons zijn maar je vertelt de halve waarheid. Dezelfde Jaap Blokker heeft ook het zaadje van de ondergang van Blokker en dochters gepland, zag geen brood in internet en verzuimd BOL.com voor een prikkie over te nemen.

Verder waren Jaap en consorten wel erg van het links lullen, rechts zakken vullen. De winkels/ concerns gaan naar de kloten o.a. wegens niet marktconforme huurcontracten van panden welke de familie in een andere BV heeft ondergebracht.


Henk Vis 13 feb, 12:53

B-merken speelgoed kan je goedkoper bij Action of Kruidvat halen, A-merken zijn gemakkelijker online te bestellen. Veel spellen voor de spelcomputers download je vaak direct in je eigen cloud.

Helaas lastig een toegevoegde waarde te bieden voor Intertoys.


Tjennie Bennie uit Laren 13 feb, 14:00

Nederlandse retaillandschap moet veranderen; geen vrijwillige keuze meer. Voor sommige retailers zijn behaalde resultaten in het verleden geen garantie voor hedendaagse exploitatie. Toverwoord is innovatie en toevoegen van F&B, ofwel goede horeca met een goede biologische kop thee en een uniek koekje dat wel smaakt voor EUR 2,50. Wellicht voor Intertoys, ouders drinken kop thee en kinderen vermaken zich in een blokkenhoek of bij computerspellen die geprobeerd kunnen worden. Durf te innoveren!


Hanky Panky 13 feb, 14:06

@Frits de Vries, zoals gezegd: de keuze is het product met korting verkopen of een klant verliezen. De keuze voor mij als klant is hierbij je product direct mee, of een dagje wachten en 28% minder betalen. Mn zoontje van 5 had die keuze snel gemaakt met z'n spaarcentjes. En je vergelijking met salaris loopt compleet spaak. Ik heb het hier over 100% identieke producten, bij werknemers is dat nooit het geval en heb je tevens de prijs-afspraak van te voren vastgelegd. Ik kom de Intertoys binnen zonder prijs afspraak, die afspraak willen zij eenzijdig opleggen en die wijs ik dus af, en dan ligt de bal bij de verkoper: verkopen of niet. En het gaat hier niet over GOEDKOPER, het gaat hier om het verliezen van een klant, iemand die over een half jaar ook weer speelgoed gaat kopen, maar daarbij de Intertoys buiten beschouwing laat (ja zelfs dat kind van 5 gaat daar al in mee). Ook bij de Albert-Hein werkt dit zo: als de prijzen te veel verschillen gaat men wel naar de concurrent, en zeker als we het hebben over een verschil van 28%. Op de dag dat je online exact dezelfde boodschappen voor 28% minder gratis thuis kunt laten bezorgen kan de AH z'n deuren direct sluiten.


Seb Seb 13 feb, 14:59

Bizar om te lezen dat zoveel reacties hier vooral met de vinger wijzen naar alle anderen, behalve de schuld zelf te nemen.

Bart / Smit Intertoys is gewoon een winkel met rekken met daarin een generiek aanbod speelgoedproducten. Niet meer, niet minder.

Een dergelijk concept werkt prima, kijk naar Action of Kruidvat. Het werkt enkel alleen als je dan ook goedkoop bent. Intertoys is dat simpelweg niet. Sterker nog, vaak aanzienlijk duurder dan de adviesprijs.

De winkels zijn bovendien suffig, stoffig en echt niet meer van deze tijd.

De retail speelgoed sector heeft het wereldwijd moeilijk, maar overal zie je ook dezelfde lijn: Te laat in online geïnvesteerd, zielloze rekkenwinkels, nul beleving en afhankelijk van de vernieuwing van de fabrikanten.

De vraag naar deskundigheid in een speelgoedwinkel is niet wat de klant verwacht, die weet heel goed wat hij / zij wil. Je verwacht in een speelgoedwinkel kindvriendelijke mensen, activiteiten, events, spelen en uitproberen.

Je cadeau inpakken in een cheap met logo's bezaaid inpakpapiertje is géén klantbeleving.

Intertoys is groot genoeg om eigen speelgoedlijnen te ontwikkelen, eventueel in samenwerking met andere speelgoedketens in Europa. Samen te werken op inkoop, exclusiviteit afdwingen bij fabrikanten. Dát werkt.


Mike Boon 13 feb, 19:47

Waarschijnlijk ook door het succes van kwaliteitswinkels als http://www.kinderenkoning.be Wel spijtig voor Intertoys


B Willemsen 13 feb, 20:22

Intertoys bij ons maakte reclame met een artikel in het grote speelgoedboek. Kom je daar, krijg je als antwoord: hebben we niet. En daar kun je het dan mee doen. Ik naar de concurrent. Wat krijg ik daar als antwoord? Hebben we niet, maar wel iets vergelijkbaars. Maar ik wil wel kijken of ik het kan bestellen?. En dan ging het om een artikel van om en nabij 20 euro! Dat is service, dat onthou je. Ongemerkt loop ik nu in andere plaatsen intertoys toch voorbij........


Ron Wessels 20 feb, 10:48

Het echte probleem zit hem niet in de prijs, de winkelervaring, de productkwaliteit, de duurzaamheid of de openingstijden, etc etc etc. Het echte probleem zit het in het feit dat de consument liever online koopt. Wat koop ik zelf nog offline? Alleen de kapper (100%), doe-het-zelf artikelen (100%), boodschappen (80%), kleding (50%) en meubels (25%). De rest, van reizen, elektronica, boeken, fietsen, speelgoed; alles online.


hilbert reebeel 9 mrt, 04:19

Het is toch logisch dat de winkels uit het straat beeld verdwijnen.
Hebben de internet bedrijven zulke hoge huren,zoveel personeel,stroomstoringen,aanvoer van magazijn naar de winkel en dan nog de diefstallen.Wie moeten dat betalen .Reken maar uit.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!